در این مقاله خبری به صورت کامل به موضوع نرخ دیه سال 1403 خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله با آریا بیمه همراه باشید.

دیه در لغت به معنای خون‌ بها و غرامت مالی است که در شرع اسلام به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس یا عضو، به مجنی‌ علیه یا اولیای دم او پرداخت می‌شود. دیه در قوانین اسلام برابر است با ۱۰۰ گوسفند، یا ۱۰۰ شتر، یا ۲۰۰ گاو، یا ۱۰۰۰ دینار طلا و یا ۱۰۰۰۰ دینار نقره. وجود این حکم در آیه ۹۲ سوره نسا آورده شده اما میزان نرخ و تفاوت در اجزا و جنسیت افراد همیشه مورد مناقشه بوده. به همین علت میزان دیه قانونی در هر سال توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ می‌شود. این میزان بر اساس نرخ دیه کامل انسان در ماه‌های قمری و با توجه به شاخص تورم سالانه کشور تعیین می‌شود. هر ساله نرخ دیه با توجه به نرخ تورم، میانگین حقوق ماهیانه و نظر کارشناسان قوه قضاییه اعلام می شود. این نرخ هر ساله در بازه های مختلف زمانی به شرکت ها و موسسات بیمه ای ابلاغ می شود تا این شرکت ها بتوانند با سنجش ریسک مناسب قیمت گذاری سالیانه حق بیمه ها را در نظر بگیرند و خود را برای سال مالی آینده آماده کنند.

در این مقاله به طور کامل در رابطه با نرخ دیه سال 1403 برای انواع خودروهای سواری، خودروهای بارکش، خودروهای عمومی مانند استیشن، ون، مینی بوس و اتوبوس، موتورسیکلت ها، وسایل نقلیه ریلی و سایر خودروها مانند خودروهای کشاورزی، راه سازی، ساختمانی و خودروهای حمل زباله خواهیم پرداخت.
همچنین نحوه اعمال انواع تخفیف ها و اضافه نرخهای حق بیمه، تابع ظوابط مندرج در آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و با رعایت بخشنامه مورخ 9/12/1396 بیمه مرکزی ج.ا.ا می باشد.

اخذ الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای کلیه بیمه نامه های قبلی منتفی است و در صورت تقاضای افزایش تعهدات مالی از سمت بیمه گذار، شرکت های بیمه مکلف هستند با اخذ حق بیمه مربوطه، نسبت به صدور الحاقیه نرخ دیه سال 1403 برای افزایش تعهدات مالی بیمه شخص ثالث اقدام نمایند.

انواع دیه

۱- دیه کل ( یا همان خون بهای یک انسان کامل در صورت فوت)

۲- دیه مقدر ( برای نقص عضو جزیی که در قانون نرخ آنها از قبل مشخص شده اند.)

۳-ارش (ارش به نوعی از دیه گفته میشود که به صورت مشخص خون بهایی برایش مشخص نشده و نیاز به کارشناسی دارد.

نرخ دیه سال 1403

نرخ دیه سال 1403 برای ماه های عادی معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه های حرام معادل ۱میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

ماه های حرام

چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب اصطلاحا ماه های حرام نامیده می شوند، زیرا ماه های صلح و ممنوعیت جنگ در صدر اسلام بوده اند. به همین سبب برای نهی از جنگ و درگیری و خونریزی در این ماه ها دیه افزایش قیمت داشته و نرخ ماه های عادی با نرخ دیه در ماه های حرام همیشه متفاوت است. این تفاوت طبق قانون افزایش یک سومی قیمت نسبت به دیه در ماه های عادی همان سال است. شرکت های بیمه همیشه در بیمه های حوادث نرخ دیه در ماه حرام را برای پوشش جانی در نظر می گیرند که با این کار بتوانند روند پرداخت خسارات و رسیدگی را تسریع ببخشند.

تفاوت نرخ دیه در زن و مرد

دیه زن مسلمان معمولا در قانون جزای اسلامی نصف دیه مرد مسلمان است اما از سال ۱۳۹۸ طبق رای دیوان عالی کشور در صورت خسارت و تصادف جانی وارده به زن، دیه کامل باید پرداخت شود و طبق همین رای تمامی بیمه نامه های صادره، دیه مرد و زن را کاملا برابر در نظر می گیرند.

مراحل دریافت دیه تصادف

مراحل دریافت دیه تصادف عبارت است از:

  1. تماس با پلیس و اورژانس و اعلام محل دقیق حادثه
  2. تشکیل پرونده در کلانتری
  3. دریافت کروکی از مأمور راهنمایی و رانندگی
  4. تشکیل پرونده در اداره بیمه

مدارک لازم برای گرفتن دیه تصادف

مدارک لازم برای گرفتن دیه تصادف عبارتند از:

  • کد یکتای بیمه‌نامه شخص ثالث
  • اصل گواهینامه مقصر به همراه کارت خودرو و کارت ملی
  • کروکی تصادف
  • اوراق بازجویی از مقصر و زیان دیدگان
  • نظریه پزشکی قانونی
  • کارت شناسایی مجروحین و متوفیان
  • خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورت بستری
  • کپی شناسنامه و کارت ملی وراث متوفی و یا ذی‌نفعان دریافت خسارت
  • برگه رأی دادگاه
  • جواز دفن، گزارش معاینه جسد و گواهی فوت به همراه شناسنامه باطل شده متوفی
  • ارائه گواهی انحصار وراثت در حوادث منجر به فوت

نتیجه گیری

هر ساله نرخ دیه با توجه به نرخ تورم کشور، میانگین حقوق ماهیانه و نظر کارشناسان قوه قضاییه اعلام می شود. این نرخ هر ساله در بازه های مختلف زمانی به شرکت ها و موسسات بیمه ای ابلاغ می شود. نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ را برای ماه های عادی معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه های حرام معادل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

کلمات کلیدی

دیه، دیه سال 1403 ، بیمه شخص ثالث سال 1403، تعهدات مالی بیمه شخص ثالث سال 1403، بیمه دانا سعادت آباد، نمایندگی بیمه دانا سعادت آباد، نمایندگی با سابقه

جهت صدور بیمه نامه و دریافت مشاوره توسط کارشناسان در نمایندگی بیمه دانا سعادت آباد خواهشمند است از روش های ذیل اقدام فرمایید.

تلفن: 22093082-021

WhatsApp: 09022093082

ایمیل: dana.arya5017@gmail.com

آدرس: تهران، سعادت آباد، بالاتر از خیابان شانزدهم، پلاک 61، ساختمان کاج، طبقه اول، واحد 4، نمایندگی بیمه دانا (آریابیمه)

تماس با ما