قانون گذار حمایت‌ های بی‌ چون‌ و چرایی برای جبران حقوق زیان دیدگان در حوادث رانندگی در نظر گرفته است، به‌ طوری که دراین قانون، جبران غرامت‌ ها و آسیب‌ های بدنی و مالی را که در اثر حوادث وسایل نقلیه موتوری زمینی یا یدک و تریلر متصل به آنها یا محمولات آنها به اشخاص ثالث وارد می‌آید، در مسئولیت دارندگان این گونه وسایل نقلیه موتوری قرار داده است و شرکت‌ های بیمه ‌گر با توجه به قبول ریسک‌ های ناشی از مسولیت دارندگان این‌ گونه وسایل، ازطریق مکانیزم بیمه، ملزم به جبران زیانهای بدنی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث تا سقف تعهدات قرارداد های بیمه‌ ای می‌ باشند. این خسارت‌ ها می‌ توانند در قالب خسارات مالی، هرنوع دیه یا ارش ناشی از صدمه، شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی کلی و جزئی دائم یا موقت یا دیه فوت و هزینه معالجه و درمان افراد زیان دیده به سبب حوادث و سوانحی از قبیل: تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی یا انفجار وسایل نقلیه و خسارتی که از محمولات وسیله نقلیه به اشخاص ثالث وارد می گردد را شامل شود.

در این قانون یا مضمون حقوق زیان دیدگان در حوادث رانندگی ، الزامات تعهد آوری برای شرکت‌ های بیمه و دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی به شرح ذیل آورده شده است:

1. تعیین حداقل پوشش و تضمین پرداخت خسارت:

تخصیص حداقل 5/2 درصد تعهدات بدنی برای جبران خسارت‌ های مالی و تضمین پرداخت حداقل ریالی دیه یک مرد مسلمان در ماه حرام (ماههای حرام ماههای رجب، ذیقعده، ذیحجه و محرم است و اگر صدمه یا فوت در یکی ازاین ماهها واقع شود، یک‌ سوم به میزان دیه اضافه خواهد شد که ارزش معادل ریالی ارزان‌ ترین نوع دیه کامل یعنی صد شتر تعیین شده است) بدون اعمال تبعیض جنسیتی و مذهبی و بدون اعمال هیچ گونه پیش شرطی از طرف شرکتهای بیمه و تاسقف تعهدات بیمه ‌نامه را شرکت‌ های بیمه ‌گر بایستی پرداخت نمایند.

الزام کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی برای خرید بیمه‌ نامه از شرکت‌های بیمه، آرامش‌ های اجتماعی مضاعفی را در جامعه ایجاد می‌کند و از مصادیق حمایت‌ های قانون‌گذار از زیان‌ دیدگان حوادث رانندگی است. همچنین، چنانچه در صورت اثبات عمد راننده در ایجاد حادثه توسط مراجع قضایی یا رانندگی درحالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان موثر در وقوع حادثه، یا درصورتی که راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد، شرکت بیمه موظف است بدون اخذ تضمین، خسارت زیان دیده را پرداخت نموده و پس از آن می‌تواند به قائم مقامی زیان دیده و از طریق مراجع قانونی، برای استرداد تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه نماید.

2. کاهش بوروکراسی اداری و زمان پرداخت خسارت:

کاهش زمان پرداخت خسارت از دیگر جنبه‌ های حمایتی این قانون از زیان‌دیدگان بدنی ناشی از حوادث رانندگی است. به موجب این قانون، شرکت‌های بیمه و صندوق خسارتهای بدنی موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی، بلافاصله حداقل پنجاه درصد دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت نموده و مابقی آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه پرداخت نمایند. از این رو، قانون‌گذار برای تسهیل در پرداخت، حتی به شرکت‌ های بیمه این اجازه را داده است که در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رای مرجع قضایی، دیه و دیگر خسارتهای بدنی وارد شده را پرداخت نماید.

3. جلب رضایت زیان‌دیدگان مالی در حوادث رانندگی:

قانون درخسارتهای مالی، شرط اخذ رضایت زیان‌ دیده را بر هر عامل دیگری مقدم می باشد. به‌طوری که درصورت عدم توافق در میزان خسارت وارده و جبران زیان‌های وارده، شرکت‌ های بیمه را موظف کرده تا وسایل نقلیه خسارت‌ دیده را در تعمیرگاه مجاز یا تعمیرگاهی که مورد قبول زیان دیده باشد تعمیر نموده و هزینه‌های تعمیر را تا سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه ‌نامه پرداخت نماید.

4. حق مراجعه مستقیم اشخاص ثالث زیان‌ دیده به شرکتهای بیمه:

از دیگر تسهیلات و حمایتهای قانونگذار از زیان‌ دیدگان حوادث رانندگی دراین قانون، حق مراجعه مستقیم اشخاص ثالث زیان‌ دیده است و اشخاص ثالث زیان دیده می‌توانند با به‌ همراه داشتن مدارک لازم برای دریافت خسارت، مستقیما به شرکت بیمه مربوطه و یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی مراجعه نمایند.

5.  اطمینان در پرداخت تعدد دیات:

در صورتی که در یک حادثه رانندگی، مسئول آن به پرداخت بیش از یک دیه به زیان‌ دیدگان محکوم شود، قانونگذار شرکتهای بیمه را موظف به پرداخت تمامی دیات متعلقه نموده است.

6.  پذیرش بی‌قید و شرط مصدومین در مراکز درمانی و درمان فوری:

براساس ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به درمان فوری و بدون قید و شرط مصدومین حوادث و سوانح رانندگی، در مراکز خدمات بهداشتی و درمانی اقدام کند. هزینه درمان این مصدومان ازمحل 10 درصد از حق بیمه شخص ثالث و سرنشین توسط شرکت‌های بیمه وصول و به حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. هزینه درمان کلیه مصدومان ترافیکی، جاده‌ای و رانندگی از محل وجوه واریز شده به این حساب و سایر منابع موجود پرداخت خواهد شد.

7. حذف مرور زمان در دعاوی خسارت:

از آنجا که درماده 12قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1347 شرط مرور زمان برای دعاوی بیمه موضوع این قانون قرارداده شده بود، قانونگذار در اصلاحیه این قانون درسال 1387، باعلم و آگاهی از قانون قبلی، به‌ رغم وجود این قید درقانون بیمه مصوب 1316، به‌ طور خاص و عامدا خواسته است تا حقوق زیان‌ دیدگان حوادث رانندگی محفوظ بوده و اسقاط حق از بین برود. از این‌ رو، مرور زمان دعاوی مربوط به بیمه در اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث را حذف نموده است.

نتیجه گیری

مسئولیت‌ های افراد در قبال خسارت‌ هایی که براثر فعل یا ترک فعل به اشخاص ثالث وارد می‌آورند، چه مسبب حادثه ملزم به جبران آن باشد و چه شرکتهای بیمه‌گر به نمایندگی از طرف بیمه‌ گزار بر عهده می‌ گیرند، در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته صنعتی بسیار ناچیز بوده. به‌ طوری که در این دسته از کشورها، از یک طرف سعی شده تا کلیه هزینه‌ های مرتبط ناشی از مسوولیت افراد و ضرر و زیان‌ های مادی و معنوی وارد شده به آنها، به صورت دقیق‌ تری اندازه‌گیری شود و از طرفی دیگر، در کمترین مدت و بالاترین کیفیت نسبت به جلب رضایت زیان دیدگان اقدام شود. گرچه جبران زیان‌های مالی ابزاری برای کاهش نگرانی‌ های ناشی از وقوع حوادث رانندگی است که به فرد زیان‌دیده و خانواده وی برای جبران هزینه‌های درمان، تامین معاش و… می‌باشد.

کلمات کلیدی

شرکت بیمه دانا، حقوق زیان دیدگان در حوادث رانندگی ، دیه، دیه سال 1402، بیمه اتومبیل، بیمه عمر و پس انداز، بیمه مسئولیت، حوادث انفرادی، بیمه دانا، بیمه دانا سعادت آباد، نمایندگی بیمه دانا تهران، نمایندگی بیمه دانا سعادت آباد، نمایندگی با سابقه، بیمه با پوشش کامل، بیمه ارزان.

جهت صدور بیمه نامه و دریافت مشاوره توسط کارشناسان در نمایندگی بیمه دانا سعادت آباد خواهشمند است از روش های ذیل اقدام فرمایید.

تلفن: 22093082-021

WhatsApp: 09022093082

ایمیل: dana.arya5017@gmail.com

آدرس: تهران، سعادت آباد، بالاتر از خیابان شانزدهم، پلاک 61، ساختمان کاج، طبقه اول، واحد 4، نمایندگی بیمه دانا

تماس با ما