بیمه باربری

در عصری که تجارت بین الملل در ابعاد گسترده ای رونق یافته، بیمه باربری بعنوان یکی از نیازهای اصلی و اساسی صاحبان کالا حائز اهمیت است. از اینرو اخذ بیمه باربری متناسب با شرایط و قوانین خرید کالا موجب اطمینان، ضمانت و حفظ و نگهداری سرمایه صاحبان کالا (ذینفعان) در طول مسیر حمل (زمینی، دریایی و هوایی) از مبداً تا مقصد نهایی خواهد بود. فلذا در صورت بروز حوادث احتمالی منجر به خسارت و زیان های ناشی از آن، بیمه گر هزینه های تحمیل شده به بیمه گذار را جبران می نماید.

در یک تعریف کلی، بیمه باربری پوششی بیمه ای است که در آن شرکت بیمه گر در ازای دریافت حق بیمه، متعهد می شود تا هزینه های خسارت بار شخص یا شرکت بیمه گذار را پرداخت کند. پوشش بیمه باربری دانا شامل خطراتی می شود که در هنگام جا به جایی بار از مبدا به مقصد قید شده در بیمه نامه رخ می دهد. این نوع خطرات ممکن است منجر به اتلاف یا وارد شدن خسارت به بار شوند.

انواع بیمه های باربری شامل وارداتی، صادراتی و ترانزیتی تحت شرایط و قوانین بیمه گران لندن (لویدز) و بیمه باربری داخلی تابع قوانین و مقررات داخلی ایران می باشد. نمایندگی بیمه دانا شعبه سعادت آباد افتخار دارد تا راهنمایی و مشاوره های لازم را به مشتریان محترم جهت اخذ بیمه نامه مطلوب با شرایط و پوشش بیمه ای مورد لزوم ارائه نماید.

درخواست صدور بیمه نامه


تعاریف و موارد استفاده انواع بیمه باربری

1- بیمه حمل و نقل وارداتی

مختص وارد کنندگان کالا بوده و مبدا حمل از کشوری خارجی و مقصد آن داخل ایران می باشد. با توجه به قوانين جاري کشور جمهوری اسلامی ایران، خرید اين نوع بيمه ‌نامه براي وارد كنندگان انواع کالاها اجباري مي‌باشد. در واقع بیمه باربری وارداتی یکی از مهم‌ترین انواع بیمه های باربری می باشد که برای انواع محموله‌ های بار که از مبدا کشور های خارجی به مقصد کشورمان حمل می‌شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع بیمه نامه همه بارهایی را که به شکل دریایی، زمینی و هوایی به مقصد ایران حمل می‌ شوند را تحت پوشش قرار می‌ دهد و  یک بیمه اختیاری نیست و خرید آن برای همه تجار اجباری می باشد.

2- بیمه حمل و نقل صادراتی

بیمه باربری حمل و نقل صادراتی از نوع بیمه‌ هایی می‌ باشند که مبدا کالای آنها ایران بوده و مقصد آن نیز یک کشور خارجی می باشد. این نوع بیمه ها براساس مبدأ و مقصدشان متمایز می‌ شوند و همه صادر کنندگان کالا به این نوع بیمه نیاز دارند. این نوع بیمه مورد استفاده صادر کنندگان کالا از ایران بوده و مبدا حمل بار داخل ایران و مقصد نهایی آن سایر کشورهای جهان می باشد. از نظر اجباری بودن نیز با توجه به قوانین کشور خارجی مقصد، احتمال اجباری بودن داشتن این بیمه بسیار بالا می باشد و برای اکثر کالاها و مقاصد دنیا، شخص صادر کننده باید این نوع بیمه نامه را یا از یک شرکت داخلی همانند بیمه دانا تهیه کند، و یا از یک شرکت بیمه در کشور مقصد تحت پوشش قرار بگیرد.

3- بیمه حمل و نقل ترانزیت

مبدأ و مقصد در اين نوع بيمه ها هر دو خارج از ايران مي باشد و ممکن است محموله از نقاط مرزی ایران عبور کند و یا عبور نکند. قرارداد ها در بیمه حمل و نقل ترانزیت، شامل قرارداد بیمه ‌ای می‌ باشند که برای بیمه کردن کالایی است که از یک کشور خارجی حرکت کرده و به سمت کشور خارجی دیگری می‌ رود. همه اشخاص حقیقی یا حقوقی که کالایی را از یک کشور به کشوری دیگر (غیر از ایران) حمل می کنند اجبارا به این نوع بیمه نیاز دارند.

برای سه بیمه ذکر شده در بالا که به صورت بین المللی می باشند، شرایط یکسانی مطابق با قوانین جهانی بیمه گران لویدز لندن برای پوشش های بیمه نامه باربری استفاده می شود و خطرات تحت پوشش آن نیز بر اساس شرایط بیمه (ذکر شده در کلوزهای A,B,C) و شرط خسارت کلی (Total Loss) طبقه بندی می شوند. جهت مشاهده خطرات تحت پوشش هر یک از کلوز های اشاره شذه در بالا، به فایل ضمیمه در پایین همین مقاله مراجعه فرمائید.

4- بیمه حمل و نقل داخلی

این نوع بیمه مورد استفاده خریداران کالا های بومی و داخلی می باشد و مبدا و مقصد حمل این کالا ها در داخل کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد.
بیمه باربری داخلی به صورت کلی ۲ نوع دارد: ساده و قراردادی.
در بیمه نامه داخلی ساده، ارزش کالا هایی که قرار است حمل شوند مشخص می‌ شود و در صورت بروز هر اتفاق یا حادثه‌ ای کارشناس بیمه با محاسبه میزان خسارت، هزینه‌ های تحت پوشش را به پرداخت می‌ کند.
در بیمه نامه داخلی قراردادی، قراردادی یک ساله بین بیمه‌ گر و بیمه‌ گذار منعقد می‌ شود و بیمه‌ گذار در این قرار داد تمامی کالا هایی که قرار است در این مدت حمل شود را بیمه می‌ کند. این نوع بیمه نامه، در اکثر مواقع به‌ صورت سالیانه تنظیم می‌ شود و بیمه‌ گذار متعهد می شود که هر بار مشخصات کامل مرسوله خود را به همراه تاریخ حمل به شرکت بیمه‌گر اطلاع دهد.

شما می توانید برای مشاهده خطرات تحت پوشش بیمه مذکور به فایل پیوست مراجعه فرمائید.

تماس با ما

 

جدول خطرات تحت پوشش کلوزهای A,B,C

ردیفخطراتکلوز Bکلوز C
1 آتش سوزی و انفجارxx
2 به گل نشستن وزمین گیرشدن, برخورد با کف دریا, غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناورxx
3 واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینیxx
4 تصادم یا برخورد کشتی, شناور یا هر وسیله حمل دیگر با جسمی خارجی به غیر از آبxx
5 تخلیه کالا در بندر اضطراریxx
6 مسئولیت مشترک در تصادفxx
7 فداکردن کالا در جریان خسارت عمومیxx
8 به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتیxx
9 زیان همگانی و هزینه های نجاتxx
10عدم تحويل، دزدي، دله دزدي، سائيدگي، زنگ زدگي، نشست، شكست، لب پريدگي، كج شدن، خراشيدگي، آبدیدگی، روغن زدگی و ضربه ديدگي و خسارت ناشي از چنگك، ريزش و خسارت ناشي از کالاهاي ديگر برحسب نوع کالاx 
11 به دریا افتادن کالا از روی عرشهx 
12 زلزله, آتشفشان و صاعقهx 
13 آسیب وارده به کالا در نتیجه تخلیه و بارگیریx 
14 ورود آب دریا, دریاچه یا رودخانه به کشتی, شناور, محفظه کالا و کانتینرx 
 در کلوز A علاوه بر خطرات ذکر شده در کلوزهای C و B کلیه خطرات احتمالی تحت پوشش بیمه می باشد، مگر اينكه در شرايط خصوصي و عمومي خطرات خاصي استثناء شده باشد. از جمله استثنائات کلوز A به شرح ذیل می باشد:
1 خسارت ناشي از سوء عمل ارادي بيمه گذار 
2 كسر وزن عادي يا حجم كالا و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي مورد بيمه
3 عيب ذاتي
4 تلف يا آسيب ناشي از تاخير در تحويل كالا
5 جنگ، اعتصاب، شورش و بلوا
6 ضعف در بسته بندي كه منجر به آسيب كالا گردد
7 تلف ، آسيب يا هزينه ناشي از كاربرد هر نوع سلاح جنگي كه با انرژي اتمي يا شكست و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديواكتيو كار كند
8 عدم قابليت دريا نوردي و نامناسب بودن كشتي براي دريانوردي
9 توقيف، ضبط، مصادره، تصرف يا اثرات ناشي از اين امور (به استثناء دزدي دريايي)
10  مين، اژدر و بمب هاي متروكه يا ساير سلاحهاي جنگي به جا مانده و متروكه

 

شرايط خسارت كلي (Total Loss )

در اين شرایط، تمامی خسارت های از بين رفتن كل محموله باری و صرفا در یک مرحله در اثر آتش سوزي، غرق شدن شناور و يا وقوع حادثه به وسيله نقليه، تحت پوشش بيمه اي قرار می گيرد.
خطرات تحت پوشش در بيمه داخلي:
1- خطرات اصلي: آتش سوزي، حادثه برای وسيله نقليه (مانند تصادف، پرت شدن و واژگون شدن)
2- خطرات اضافي: پرت شدن محموله از روي وسيله نقليه، برخورد جسم خارجي با مورد بيمه و بالعكس، خسارات ناشي از بارگيري و تخليه و سرقت كلي محموله.
*تبصره: بیمه نامه باربری داخلی، تابع شرایط و مقررات داخل کشور ایران بوده و برحسب توافق شرکت بیمه گر و بیمه گذار می تواند علاوه بر خطرات فوق، خطرات متنوع دیگری را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

به صورت دقیق تر و جامع تر، شرايط عمومي و خسارات کلی بيمه نامه باربري و مجموعه شرايط C , B , A – مصوب تاریخ 1391/10/26 در آئين نامه شماره 79 شوراي‌ عالي بيمه و در اجراي ماده 17 قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه‌گري آورده شده است که مشتمل بر 19 ماده و 1 تبصره می باشد.

به صورت کلی معمولا بعد از صدور بيمه باربري ، اطلاعیه ای نیز برای مشتری صادر می شود که در آن همه نکات و مشخصات مربوط به بار قید شده است. این مشخصات شامل ارزش واقعی بار، مقدار یا تعداد کالا، شماره بارنامه، تاریخ حمل، مبدا و مقصد می باشد که به طور واضح درج می شود. این برگه بلافاصله بعد از صدور بیمه نامه برای شرکت بیمه گر ارسال می شود. شما حتی می توانید حمل بار را تا دو سال به تعویق بیندازید. اما بعد از دو سال این بیمه نامه فاقد اعتبار می شود و شرکت بیمه گر مسئولیتی در قبال وقوع حادثه احتمالی نخواهد داشت.

گردآورنده : شیرین درخشان