افزایش ناگهانی قیمت خودرو باعث نگرانی و ترس رانندگان شده است زیرا گاهی ارزش هر کدام از این خودروها از سرمایه کل زندگی بسیاری از افراد جامعه بیش‌تر است و در صورت تصادف با چنین خودروهایی، جبران خسارت احتمالی بسیار سخت و حتی برای برخی غیرممکن خواهد بود. قبل از تصویب قانون جدید بیمه‌ نامه شخص ثالث در سال 1395، قانون‎گذار حد مشخصی را برای مسئولیت مقصر حادثه در پرداخت خسارت مالی به خودرو زیان‌دیده تعیین نکرده بود و اگر یک خودرو لوکس چند صد میلیونی دچار خسارت می‎شد، امکان پرداخت کامل خسارت وجود داشت اما در قانون جدید بیمه‌نامه شخص ثالث، خودروها بر اساس معیار قیمت به دو نوع متعارف و غیر متعارف تفکیک و برای جبران خسارت مالی خودروهای نامتعارف حد تعیین شده است. منظور از خودرو متعارف، خودرویی است که قیمت آن کمتر از 50 درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن از این رقم بیشتر باشد، خودرو نامتعارف خواهد بود.

قوه قضائیه در روزهای پایانی سال 1401، نرخ دیه در سال 1402 را 900 میلیون تومان در ماه‎های عادی و 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برای ماه‎های حرام اعلام کرد. بنابراین در سال جاری رقم 600 میلیون تومان معیار شناسایی خودرو متعارف از نامتعارف و نحوه پرداخت خسارت خواهد بود. برای مثال اگر یک خودرو متعارف که قیمت آن در سال جاری حداکثر 600 میلیون تومان است در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شود؛ میزان خسارت به هر اندازه‌ای که باشد، باید توسط مقصر حادثه جبران شود و هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد. اما برای خودروهای غیرمتعارف بالای 600 میلیون تومان؛ با توجه به این‎که از نظر قانون‎گذار خودرو لوکس محسوب می‌شود، حتی اگر این خودرو خسارت کلی دیده و اسقاطی شده باشد مقصر حادثه فقط تا حد 600 میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه‎ گر نخواهد بود.

در واقع اگر تصادفی اتفاق بیفتد و خودرو نامتعارف باشد، بیمه خسارتی بر اساس قیمت خودرو متعارف برای خودرو نامتعارف پرداخت می‌کند مگر آن‌که مالک خودرو نامتعارف بیمه بدنه داشته باشد. در این شرایط می‎تواند از طریق بیمه بدنه خسارت خودرو خود را جبران نماید.

برای مثال اگر خودرو پراید با خودرو نامتعارف به ارزش 1 میلیارد تومان تصادف کرده و مقصر حساب شود، با فرض این‌که مقدار خسارت وارده بر چراغ آن خود 10 میلیون تومان برآورد شود و حداکثر خسارتی که راننده پراید با بیمه شخص ثالث به ایشان پرداخت می‌کرد 2 میلیون تومان ارزیابی می‌شد، جبران 8 میلیون باقی مانده خسارت بر عهده مالک خودرو نامتعارف می‌باشد که در صورت داشتن بیمه‎نامه بدنه، از طریق آن بیمه پرداخت خواهد شد.

نتیجه‌گیری

قوه قضائیه در روزهای پایانی سال 1401، نرخ دیه در سال 1402 را 900 میلیون تومان در ماه‎های عادی و 1 میلیارد و 200 میلیون تومان برای ماه‎های حرام اعلام کرد. بنابراین در سال جاری رقم 600 میلیون تومان معیار شناسایی خودرو متعارف از نامتعارف و نحوه پرداخت خسارت خواهد بود. اگر یک خودرو متعارف که قیمت آن در سال جاری حداکثر 600 میلیون تومان است در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شود؛ میزان خسارت به هر اندازه‌ای که باشد، باید توسط مقصر حادثه جبران شود و هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد. اما برای خودروهای غیرمتعارف بالای 600 میلیون تومان؛ با توجه به این‎که از نظر قانون‎گذار خودرو لوکس محسوب می‌شود، مقصر حادثه فقط تا حد 600 میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه‎ گر نخواهد بود.

کلمات کلیدی: خودرو متعارف و نامتعارف، خودرو متعارف و نامتعارف در سال 1402، بیمه، بیمه دانا، بیمه دانا سعادت آباد، نمایندگی بیمه دانا سعادت آباد، نمایندگی با سابقه، بیمه شخص ثالث، بیمه شخص ثالث ارزان.

جهت صدور بیمه نامه و مشاوره توسط کارشناسان در نمایندگی بیمه دانا سعادت آباد خواهشمنداست  از طریق های ذیل اقدام فرمایید.

تلفن: 22093082-021

WhatsApp: 09022093082

ایمیل: dana.arya5017@gmail.com

آدرس: تهران، سعادت آباد، بالاتر از خیابان شانزدهم، پلاک 61، ساختمان کاج، طبقه اول، واحد 4، نمایندگی بیمه دانا

تماس با ما