هدف از بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات دانا پوشش خطرات مالی ناشی از وقوع یک خسارت ناگهانی و غیرقابل پیش‎بینی می‎باشد. بیمه‎ نامه شکست ماشین‌آلات دانا نه تنها برای موسسات بزرگ صنعتی که متشکل از واحدهای بزرگ یا ماشین‌آلات تمام اتوماتیک هستند، مهم است بلکه برای کلیه موسسات صنعتی متوسط و کوچک و موسسات مالی نیز که بروز نقصی در ماشین‌آلات تولیدی آن‌ها ممکن است عواقب سوء مالی و اقتصادی بسیار شدیدی را برای موسسه به بار آورد نیز حائز اهمیت می‎باشد. این بیمه‎ نامه خسارات فیزیکی، ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ناشی از شکست ماشین‌آلات و شکست ابزارهای مکانیکی و الکتریکی (مانند: ماشین‌آلات مولد نیروی برق شامل نیروگاه‎ ها، بویلرها، توربین‌ها، تاسیسات شبکه‎ های برق رسانی، ژنراتورها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‎ ها، ماشین‌آلات خط تولید، کالاهای مختلف از قبیل مواد غذائی، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و داروئی، نساجی و چرم، چوب و کاغذ، فولاد و خودروسازی و … را جبران می‎‎ نماید.

خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات دانا

خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات دانا عبارتند از:

  1. اشتباه در طراحی، خطاهایی در ساخت یا نصب ماشین‌آلات که در زمان بهره برداری آشکار شده و دوره تضمین کارخانه سازنده نیز پایان یافته باشد
  2. از هم گسیختگی در اثر نیروی گریز از مرکز
  3. معایب موجود در مواد اولیه یا ریخته گری
  4. اجرای نادرست کار، عدم مهارت
  5. اشتباه در سیستم روغن کاری یا خنک کاری
  6. اتصال کوتاه، نوسان برق، قطع برق، آب، گاز یا هر سوخت دیگر
  7. کم شدن آب در دیگ های بخار، انفجار دیگ های بخار، انفجارات فیزیکی
  8. یخ زدگی
  9. غفلت، سهل انگاری
  10. شکست مکانیکی یا الکتریکی
  11. سقوط، تصادم، واژگونی
  12. سایر حوادث به جز استثنائات مندرج در بیمه نامه

کلیه هزینه‎ های ایاب و ذهاب به تعمیرگاه، تعویض قطعات و اجرت تعمیرات تحت پوشش این بیمه می‎ باشد. بیمه‎ گزار می‎ تواند با پرداخت حق بیمه اضافی، خطر آتش‎ سوزی یا سرقت را نیز تحت پوشش دهد.

استثنائات بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات دانا

استثنائات بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات دانا عبارتند از:

  1. خسارت وارد به ابزارهای قابل تعویض مانند قالب‌ها
  2. آتش‌سوزی، سرقت، سیل، زلزله، انفجار شیمیائی
  3. خساراتی که سازنده، پیمانکار یا تعمیرکار براساس قانون یا قرارداد مسئول آن باشد.
  4. خساراتی که در زمان شروع بیمه نامه وجود داشته است.
  5. اعمال عمدی بیمه گزار یا کارکنان وی
  6. جنگ، واکنش‌های هسته‌ای، فرسودگی، خوردگی، پارگی و …

نکته

بیمه‎ گزار می‎تواند ماشین‌آلات مورد بیمه را به ارزش واقعی آن (با احتساب عمر کارکرد) بیمه نماید. در این حالت درصورت وقوع خسارت، مبلغی به نسبت قیمت بیمه شده به قیمت نو از قیمت نو مورد خسارت دیده بابت استهلاك کم شده و ما بقی پس از کسر فرانشیز به بیمه گذار پرداخت خواهد شد. اگر بیمه‎ گزار ماشین‌آلات مورد بیمه رابه ارزش جایگزینی نو نیز بیمه نماید؛ درصورت بروز خسارت کلی با در نظر گرفتن اصل غرامت که یکی از اصول اساسی بیمه می‎ باشد، قیمت واقعی مورد بیمه (با احتساب عمر کارکرد و پس از کسر استهلاك و فرانشیز) به بیمه گزار پرداخت خواهد شد.

نتیجهگیری

بیمه‎ نامه شکست ماشین‎ آلات دانا خسارات فیزیکی، ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ناشی از شکست ماشین‌آلات و شکست ابزارهای مکانیکی و الکتریکی (مانند: ماشین‌آلات مولد نیروی برق شامل نیروگاه‎ ها، بویلرها، توربین‌ها، تاسیسات شبکه‎ های برق رسانی، ژنراتورها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‎ ها، ماشین‌آلات خط تولید، کالاهای مختلف از قبیل مواد غذائی، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و داروئی، نساجی و چرم، چوب و کاغذ، فولاد و خودروسازی و … را جبران می‎ نماید. اگر بیمه‎ گزار ماشین‌آلات مورد بیمه رابه ارزش جایگزینی نو نیز بیمه نماید؛ درصورت بروز خسارت کلی با در نظر گرفتن اصل غرامت که یکی از اصول اساسی بیمه می‎ باشد، قیمت واقعی مورد بیمه (با احتساب عمر کارکرد و پس از کسر استهلاك و فرانشیز) به بیمه گزار پرداخت خواهد شد.

کلمات کلیدی: بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات، بیمه‌نامه مهندسی شکست ماشین‌آلات دانا، بیمهنامه ابزارهای مکانیکی و الکتریکی، بیمه دانا.