هر آنچه باید در رابطه با نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا به‌صورت ساده بدانیم:

كارهايي كه در صورت حادثه برای دریافت خسارت بيمه دانا بايد انجام بدهیم:

خطراتی بی‌شماری همچون تصادف، سرقت، آتش‌سوزی می‌تواند مسبب خسارت‌های جبران‌ناپذیر برای خودرو ما گردد که شرایط فعلی جامعه مثل تورم، بی‌کاری، افزایش شدید قیمت خودرو، قانون بیمه شخص ثالث در رابطه با خودروهای باقیمت نامتعارف مبنی بر عدم پوشش کامل پوشش بیمه شخص ثالث برای خودروهای باقیمت 1.800 میلیون ریال به بالا، باعث تشدید خطرات و اثرات ناشی از وقوع آن گردیده. این در حالی است که با توجه به افزایش قیمت خودرو و به‌تبع آن افزایش هزینه‌ها مثل تعمیرات خودرو و عدم تناسب رشد درآمدها با این افزایش‌ها، اغلب افراد جامعه به‌سادگی توان جبران آن خسارت‌ها را نداشته به‌طور مثال در صورت سرقت خودرو فرد دیگر امکان خرید خودرویی مشابه خودرو خود را نخواهد داشت و ازاین‌روست که بیمه بدنه بیمه دانا یکی از مؤثرترین راهکارها برای جبران این نوع خسارت‌ها است و این نمایندگی بیمه دانا در سعادت‌آباد پیشنهاد می‌نماید همانند خرید بیمه شخص ثالث بیمه‌گذاران خود را ملزم به خرید بیمه بدنه با پوشش کامل و قیمت واقعی نمایند و این نمایندگی بیمه دانا نیز تمام سعی خود را جهت ارائه کامل‌ترین بیمه بدنه دانا با کمترین حق بیمه نموده است. ضمناً اطلاع بیمه‌گذار از نحوه و فرايند دريافت خسارت و چگونگي محاسبه خسارت می‌تواند باعث كاهش استرس و اختلاف با ارزيابان شركت بيمه دانا گردد ازاین‌رو نكات مهمي كه در اين زمينه زیان‌دیده بيمه بدنه بايد اطلاع داشته باشد به‌خصوص در رابطه ميزان فرانشيز و استهلاك، مدت اعلام خسارت، نحوه برآورد مبلغ و استثنائات و موارد غیرقابل پوشش به شرح ذيل اعلام می‌گردد. ضمناً اين نمايندگي بيمه دانا سعادت‌آباد جهت بهبود فرايند دريافت خسارت و رفاه حال بیمه‌شدگان در كليه فرايند دريافت خسارت از اعلام حادثه، ارزيابي، انتقال خودرو به تعميرگاه، تسويه هزینه‌ها و واريز مبلغ به‌حساب مشتري و رسيدگي و پيگيري اعتراضات همراه و هم‌قدم بیمه‌گذار بوده و ضمن ارائه مشاوره، همراه بیمه‌گذار نيز خواهد بود:

  • مهلت اعلام حادثه: بیمه‌گذار موظف است حداکثر ظرف پنج روز کاری از زمان اطلاع خود از وقوع حادثه به یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمه‌گر مراجعه و با تکمیل فرم اعلام خسارت، وقوع حادثه را اعلام نماید یا مراتب را ظرف مدت مذکور از طریق پست سفارشی به اطلاع بیمه‌گر برساند در غیر این صورت بیمه‌گر تعهدی نسبت به جبران خسارت‌های وارده نخواهد داشت همچنین بیمه‌گذار موظف است مدارک مثبتِ و سایر اطلاعاتی که راجع به حادثه و تعیین میزان خسارت از او خواسته می‌شود را در اختیار بیمه‌گر قرار دهد.
  • مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه بدنه اتومبیل:
  • تکمیل و امضاء برگ اعلام خسارت
  • اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه بیمه دانا
  • اصل و کپی کارت ملی بیمه‌گذار (مالک وسیله نقلیه)
  • اصل و کپی بیمه‌نامه شخص ثالث وسیله نقلیه
  • اصل و کپی گواهینامه رانندگی راننده و کارت ملی ایشان
  • اصل و کپی کارت وسیله نقلیه
  • اصل و کپی سند مالکیت وسیله نقلیه
  • اصل یا تصویر برابر اصل کروکی تصادف یا گزارش مقامات انتظامی یا آتش‌نشانی در موارد موردنیاز
  • اخذ تأییدیه بازدید سلامت وسیله نقلیه توسط کارشناس بیمه‌گر پس از تعمیر
  • در چه مواردی جهت دریافت خسارت بیمه بدنه بیمه دانا کروکی لازم است:

در صورت بروز آتش‌سوزی خودرو، ارائه گزارش سازمان آتش‌نشانی با ذکر علت حریق الزامی است.

برخورد با خودرو نظامی یا خودرو سنگین، تصادف مابین چند دستگاه اتومبیل، تصادف با شخصی که بیمه‌نامه و یا گواهینامه ندارد، تصادف با غیر مقیم در شهر، عبور از چراغ‌قرمز علت تصادف باشد، تصادف با شیء ثابت، تصادف شاخ‌به‌شاخ، تصادف با موتورسیکلت، بیمه‌نامه امسال با سال گذشته پیوسته نباشد، تصادف در فاصله ۲۰ روز بعد از صدور بیمه‌نامه حادثه شده باشد، تصادف منجر به جرح و فوت باشد و تصادف ناشی از حرکت دنده‌عقب حتماً نیاز به گزارش پلیس است.

در صورت سرقت کلی و جزئی گزارش مقامات انتظامی ذی‌ربط الزامی است

الباقی انواع تصادفات که خسارت آن تا سقف ۹ میلیون تومان باشد بدون کروکی پرداخت می‌شود.

  • در صورت عدم اخذ کروکی سر صحنه حادثه یا متواری بودن مقصر حادثه به چه نحوی می‌بایست اقدام نمود: بیمه‌گذار در مواردی که در زمان وقوع حادثه موفق به دریافت کروکی نگردیده یا مقصر حادثه نامشخص یا متواری است می‌بایست با مراجع قضائی ضمن اقامه‌ی دعوی اقدام به اخذ کروکی فرضی نموده، به‌هرحال تائید چنین کروکی توسط شرکت بیمه جهت پرداخت خسارت نیازمند تحقیق کارشناس بیمه‌گر و تائید آن‌ها برای پرداخت خسارت خواهد بود.

 

  • در بیمه بدنه بیمه دانا مقدار خسارت قابل پرداخت چگونه محاسبه می‌شود:

كارشناس خسارت‏ یا كارشناس ارزياب خسارت:

شرط بيمه‏نامه شخص ثالث و بيمه‏نامه بدنه درباره بررسى خسارت‏ اتومبيل اين است كه فرم اعلام خسارت تكميل و مدارك لازم ارائه شود. پس از تکمیل پرونده توسط كارشناس پذيرش، با بازديد اتومبيل‏ خسارت‏ديده، مقدار خسارت ارزيابى خواهد شد. اين كار را كارشناس‏ خسارت انجام مى‏دهد. در جريان بازديد اتومبيل خسارت‏ديده، كارشناس خسارت دستمزد تعميرات و يا تعداد، مقدار يا ارزش اقلام مشخصى را بر روى يك فرم‏ چاپى درج مى‏كند. علاوه بر اين، براى‏ اطلاع از اقلام مذكور و نحوه محاسبه آن براى مثال، تعداد حادثه، دستمزد تعميرات، لوازم فرسوده، هزينه ایاب‌وذهاب. كارشناس‏ خسارت با تركيب اقلام معين‏شده، مقدار خسارت را ارزيابى مى‏كند. در صورت اعتراض بيمه‏گذار، شخص خسارت‏ديده يا ذینفع بيمه‏نامه‏ درباره خسارت ارزيابى‏شده، شرطى در بيمه‏نامه نحوه حل‌وفصل‏ اختلاف طرفين را مشخص كرده است.

 

درخواست صدور بیمه نامه
 

 

الف – خسارت جزئی

ملاک تعیین خسارت جزئی، هزینه تعمیر شامل دستمزد عادلانه و قیمت روز لوازم تعويضي پس از کسر استهلاك و فرانشیز و اضافه نمودن هزينه نجات و حمل تا حد مقرر خواهد بود.

هرگاه تهیه قطعات یدکی و لوازم تعویضی به قیمت کمتر از قیمت بازار به سهولت مقدور باشد، قیمت کمتر ملاك محاسبه خسارت قرار خواهد گرفت.

منظور از جبران خسارت کامل در مورد خسارت جزئی، پرداخت دستمزد تعمیر به قیمت عادلانه روز و قیمت لوازم تعویضی برابر ارزش آن در بازار به‌اضافه هزینه نجات تا حد مقرر پس از کسر استهلاك و فرانشیز است.

تعميركاران مجاز:

اداره خسارت بدنه و اداره خسارت مالى شخص ثالث، معمولاً يك‏ فهرست از تعميركاران طرف قرارداد شركت بيمه دانا يا اصطلاحاً، تعميركاران‏ مجاز را در اختیاردارند. در صورت تمايل بيمه‏گذار، شخص ثالث‏ خسارت‏ديده يا بيمه‏گر، اتومبيل خسارت‏ديده براى تعمير به يكى از اين‏ تعميركاران معرفى مى‏شود.

 

دستمزد تعميرات‏ یا اجرت تعميرات‏:

در جريان بازديد و بررسى خسارت جزئى اتومبيل، تعميرات لازم براى‏ رفع اين خسارت تعيين مى‏شود. كارشناس خسارت با داشتن اطلاعات‏ روزآمد درباره دستمزد تعميرات مختلف در بازار مانند صافكارى، نقاشى،
مكانيكى، آهنگرى، جلوبندى، باطرى‏سازى، تودوزى، اتاق‏سازى، شاسی کشی، پرس و تراشكارى، فهرست اين تعميرات و هزينه هريك را يك فرم چاپى درج مى‏كند. دستمزد تعميرات مشمول كسر استهلاك نمى‏شود. مقايسه كنيد با لوازم تعويضى.

ب – خسارت کلی

موضوع بیمه زمانی به‌کلی از بین رفته تلقی خواهد شد که حداقل ۶۰ روز پس از سرقت پیدا نشود یا به علت حوادث مشمول بیمه به نحوی آسیب ببیند که مجموع هزینه‌های تعمیر و تعویض قسمت‌های خسارت‌دیده آن با احتساب هزینه‌های نجات از ۷۵ درصد قیمت آن در روز حادثه بیشتر باشد.

در خسارت كلي ملاك محاسبه و تسویه خسارت، ارزش معاملاتی خودرو در روز حادثه و حداکثر تا مبلغ بیمه‌شده خواهد بود. ارزش روز اتومبيل موردنظر عبارت است از قيمت مورد انتظار از فروش اتومبيل‏ مشابه آن در بازار.

در مورد خسارت كلی قیمت معاملاتی آن در روز حادثه (حداکثر تا مبلغ بیمه‌شده) بعلاوه هزینه نجات تا حد مقرر پس از کسر ارزش بازیافتی و فرانشیز خواهد بود.

ارزش بازيافتى‏ یا ارزش لاشه‏:

در بيمه بدنه، تعمير اتومبيلى كه دچار خسارت كلى شده باشد معمولاً، مقرون‌به‌صرفه نيست. البته، چنين اتومبيلى اغلب به دليل سالم ماندن‏ بعضى از قطعات يا قابليت بازيافت برخى از قطعات خسارت‌دیده آن، ارزش اقتصادى دارد و در بازار خریدوفروش مى‏شود. اين ارزش‏ اقتصادى يا به‏اصطلاح، ارزش بازيافتى اتومبيل را كارشناس خسارت در شركت بيمه تعيين مى‏كند و بيمه‏گذار اختيار قبول يا رد آن را دارد.

از خسارت کلی، ارزش بازیافتی احتمالی و کسورات مقرر کسر و هزينه متعارف نجات و حمل تا حد مقرر به آن اضافه می‌شود مشروط بر اینکه از کل مبلغ بیمه بیشتر نشود.

ارزش بازیافتی موضوع بیمه توسط بیمه‌گر تعیین می‌شود. در صورت عدم موافقت بیمه‌گذار باارزش تعیین‌شده، بیمه‌گر لاشه خودرو را به مزایده گذاشته و بیمه‌گذار می‌تواند درخواست خرید آن را نموده و بیمه‌گر خسارت را با کسر ارزش بازیافتی، فرانشیز و ساير کسورات و اضافه نمودن هزینه‌های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.

در صورت عدم موافقت بیمه‌گذار باارزش بازيافتي (تعیین‌شده در خسارت کلی توسط بیمه‌گر) مبلغ دریافتی توسط هیئت کارشناسی دادگستری تعيين و از خسارت کسر می‌گردد. بیمه‌گر تعهدی در مورد پرداخت ارزش بازیافتی به بیمه‌گذار ندارد لذا لاشه مورد بیمه تحویل بیمه‌گذار خواهد گردید؛ بنابراین بیمه‌گر پس از تملک موضوع بیمه و انتقال سند، خسارت را با کسر فرانشیز و سایر کسورات و اضافه نمودن هزینه‌های متعارف نجات و حمل پرداخت خواهد نمود.

با پرداخت خسارت کلی، قرارداد بیمه خاتمه می‌یابد و چنانچه مدت قرارداد بیمه بيش از يكسان باشد تنها حق بیمه سال‌های بعد به بیمه‌گذار مسترد می‌شود.

قبل از پرداخت خسارت مربوط به سرقت کلی موضوع بیمه، سند مالکیت وسیله نقلیه بیمه‌شده باید به بیمه‌گر منتقل شود.

پوشش خطر سرقت کلی مورد بیمه، منوط به اخذ پلاك دائم (شماره شهرباني) وسیله نقلیه از مقامات انتظامی ذی‌ربط توسط بیمه‌گذار است. در غیر این صورت بیمه‌گر در مقابل خسارت سرقت کلی تعهدی ندارد. درهرحال پرداخت خسارت سرقت کلی، موکول به انتقال مالکیت وسيله نقليه به بیمه‌گر خواهد بود.

چنانچه تا یک سال پس از پرداخت خسارت وسیله نقلیه سرقت شده و انتقال مالکیت آن به بیمه‌گر، وسیله نقلیه مذکور پیدا شود بیمه‌گر موظف است آن را با رعایت آیین‌نامه بازیافت خسارت مصوب شورای عالی بیمه به فروش رساند و سهم بیمه‌گذار از مبلغ فرانشیز و کسورات مقرر با توجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر کرده است به وی پرداخت نماید.

بیمه‌گذار در خريد خودرو بازيافتي حق تقدم دارد.

  • آیا امکان تعمیر خودرو قبل از بازدید و کارشناسی شرکت بیمه دانا وجود خواهد داشت: به‌هیچ‌وجه قبل از بازدید کارشناس ارزیاب خسارت شرکت بیمه دانا از وسیله نقلیه‌ای آسیب‌دیده، نباید نسبت به تعمیر و بازسازی وسیله نقلیه اقدام نمایند وگرنه بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت و در موارد ضروری می‌توان با هماهنگی بیمه‌گر اقداماتی جهت جلوگیری از توسعه خسارت انجام پذیرد.

 

  • بازديد سلامت‏ یا تأييد سلامت: رؤيت سلامت‏ بازديد از اتومبيل خسارت‏ديده‏اى كه تعمير شده است اصطلاحاً، بازديد سلامت نام دارد. در بيمه بدنه، كسب اطمينان از تعمير لوازم‏ خسارت‏ديده اتومبيل به اين دليل است كه در باقى‏مانده مدت بيمه، جبران خسارت احتمالى مجدد به لوازم تعمیر شده كماكان در تعهد بيمه‏گر باشد. در غير اين ‏صورت، درخواست جبران چنين خسارتى‏ پذيرفته نخواهد شد. بازديد سلامت را كارشناس خسارت انجام مى‏دهد. در بيمه شخص ثالث، پرداخت خسارتى بالاتر از يك مقدار معين با اين شرط است كه اتومبيل خسارت‌دیده، تعمير و بازديد سلامت شده‏ باشد.

 

  • اخذ پوشش مجدد برای نقاطی که خسارت آن از بیمه بدنه دریافت گردیده به چه صورتی است؟ بیمه‌گذار برای اخذ مجدد پوشش برای مواردی که خسارت آن را بیمه دانا کارشناسی و تعیین نموده می‌بایست پس از تعیین خسارت و تعمیر خورد به رؤیت واحد خسارت رسانده و بازدید مجدد کارشناس و تائید سلامت وسیله نقلیه را اخذ تا موارد تعمیر شده نیز جزو تعهدات بیمه‌گر قرار گیرد و با توجه به مبلغ دریافت شده بابت خسارت الحاقی‌ترمیم ارزش خودرو را تا مبلغ خسارت دریافتی دریافت نماید در غیر این صورت در خسارت‌های بعدی بیمه‌گر با توجه به کاهش سرمایه مورد بیمه تا مبلغ خسارت پرداختی به نسبت سرمایه کاهش‌یافته به سرمایه واقعی خسارت را پرداخت خواهد نمود. به‌طور مثال خودرو پژو 206 دارای بیمه بدنه به ارزش 500.000.00 ریال دچار حادثه شده و از شرکت بیمه دانا مبلغ 100.000.000 ریال خسارت دریافت می‌نماید، در صورت عدم اخذ الحاقی‌ترمیم ارزش خودرو و وقوع خسارت به ارزش 200.000.000 ريال، شركت بيمه دانا 160.000.000 ريال (80%=100×500.000.000÷400.000.000) تعهد خواهد داشت كه فرانشيز و استهلاك نيز از اين مبلغ كسر می‌گردد.

در رابطه با سرقت هريك از قطعات اصلی یا وسایل منصوبِ و غیر فابریک با پرداخت خسارت مربوطه خاتمه می‌یابد مگر اینکه بیمه‌گذار تقاضای پوشش مجدد نموده و حق بیمه اضافي متعلق را نیز پرداخت نماید تا الحاقی‌ترمیم لوازم سرقت شده اخذ نماید.

 

  • خسارت بیمه‌نامه‌های بدنه که حق بیمه مربوطه به‌صورت قسطی پرداخت می‌گردد چگونه دریافت خواهد شد:

اگر قبل از وقوع حادثه، قسط یا اقساط موعد رسیده طبق توافق پرداخت‌شده باشد خسارت طبق شرایط بیمه‌نامه پرداخت خواهد شد.

اگر قبل از وقوع حادثه قسط یا اقساط موعد رسیده پرداخت‌نشده باشد با رعایت شرایط بیمه بدنه، خسارت به نسبت حق بیمه پرداخت‌شده به‌حق بیمه متعلقه کوتاه‌مدت تا تاریخ وقوع حادثه پرداخت خواهد شد.

بیمه‌گر می‌تواند در زمان پرداخت خسارت، اقساط پرداخت‌نشده حق بیمه را از خسارت قابل پرداخت، کسر نمايد لا کن بیمه دانا برای رفاه حال بیمه‌شدگان در شرایطی به شرح ذیل این کار را انجام نداده و این‌یکی از تمایزات شرکت بیمه دانا با سایر شرکت‌ها در بیمه بدنه است.

ضوابط مرتبط با اقساط موعد نرسیده حق بیمه در خسارت‌های جزئی بیمه بدنه اتومبیل بیمه دانا به شرح است:

الف ) پرداخت خسارت جزئی بیمه‌نامه بیمه‌گذاران حقوقي بدون كسر اقساط موعد نرسیده حق بیمه از خسارت.

ب) كسر اقساط موعد نرسیده حق بیمه بیمه‌نامه‌های بدنه اشخاص حقیقی صرفاً در حادثه اول و درصورتی‌که خسارت ارزیابی‌شده (قبل از کسر کسورات) کمتر از % ۳۰ ارزش مورد بیمه باشد ضرورت ندارد.

چنانچه بیمه‌نامه به علت عدم پرداخت اقساط حق بیمه از طرف بیمه‌گر فسخ شود بیمه‌گر فقط اسناد وصول نشده و موعد نرسیده را به‌عنوان حق بیمه برگشتی به بیمه‌گذار مسترد خواهد کرد و تعهدی نسبت به جبران خسارت‌ها نخواهد داشت.

  • آیا در صورت بروز حادثه که مقصر حادثه مربوطه توان مالی جبران خسارت را ندارد می‌توان از بیمه بدنه جهت جبران خسارت استفاده کرد: بله در چنین مواردی که حادثه وسیله نقلیه دارای مقصر حادثه شناخته‌شده دارد ولی نمی‌توان به دلایلی من‌جمله فقدان بیمه شخص ثالث یا ناکافی بودن تعهدات مربوطه کل یا بخش از خسارت را از مقصر حادثه دریافت نمود می‌بایست از سازش یا مصالحه با مقصر یا مقصرین حادثه خودداری نموده و پس از اقامه دعوی در دادسرا و قبول تقصیر توسط مقصر حادثه در شرکت بیمه دانا تشکیل پرونده نموده و شرکت بیمه دانا خسارت را از محل بیمه بدنه با نصف فرانشیز معمول پرداخت‌نموده و به نیابت از بیمه‌گذار خسارت را در مراجع قضائی پیگیری و بازیافت می‌نماید. در چنین مواردی تخفیف عدم خسارت بیمه‌گذار نیز حفظ می‌گردد
  • فرانشیز در بیمه بدنه به چه صورتی اعمال می‌گردد:

فرانشیز بیمه بدنه بخشی از هر خسارت است که به عهده بیمه‌گذار است و از خسارت تعیین‌شده کسر می‌گردد.

نحوه محاسبه فرانشیز

فرانشیز خسارت جزئی:

فرانشیز حادثه اول ۱۰% و حداقل ۰۰۰ ر ۵۰۰ ریال

فرانشیز حادثه دوم ۲۰% و حداقل ۰۰۰ ر ۵۰۰ ریال

فرانشیز حادثه سوم ۳۰% و حداقل ۰۰۰ ر ۵۰۰ ریال

 

فرانشیز سرقت کلی ۲۰%

 

فرانشیز حادثه کلی ۱۰%

 

فرانشیز سابقه گواهی‌نامه: برای رانندگانی که سابقه گواهینامه رانندگی آن‌ها کمتر از سه سال باشد 10% فرانشیز بیشتر اعمال خواهد شد.

 

فرانشیز سرقت قطعات ۲۰% مبلغ خسارت بوده.

در مورد لاستيك – باطری و سایر لوازم سريع فرسوده‌شدنی جمعاً ۵۰% ارزش قطعات سرقت شده به‌عنوان فرانشیز و استهلاك از خسارت قابل پرداخت کسر می‌گردد و در مورد سایر قطعات علاوه بر فرانشيز، استهلاك نیز طبق شرایط مربوطه محاسبه و کسر می‌گردد.

 

فرانشیز هزینه ایاب‌وذهاب سه روز است.

 

فرانشیز پوشش سیل، زلزله و آتش‌فشان ۲۰% مبلغ خسارت است.

 

فرانشیز پوشش شکست شیشه و پاشیدن مواد اسیدی ۲۰% مبلغ خسارت است.

 

  • استهلاك دربیمِ بدنه چیست و چگونه محاسبه می‌شود: در خسارت‌های جزئی گاهى به تشخيص كارشناس خسارت، يك يا چند قطعه اتومبيل‏ خسارت‏ديده، بايد تعويض شود اگر مدت معينى از سال ساخت چنين‏ اتومبيلى گذشته باشد از خسارت قابل پرداخت بابت قيمت قطعات‏ تعویض شده، مقدارى با عنوان استهلاك كم خواهد شد. برای قطعات تعویضی (به‌جز شیشه‌ها و شیشه چراغ‌ها) مطابق سال ساخت خودرو از شروع سال پنجم تولید وسیله نقلیه به بعد برای هرسال ۵ درصد و حداکثر تا ۲۵ درصد ارزش قطعات آسیب‌دیده تحت عنوان استهلاک از مبلغ خسارت کسر می‌گردد.
  • درصد استهلاك لوازم و قطعاتی که به‌سرعت فرسوده می‌شود مانند باطری، کمک‌فنرها و لاستیک‌ها با توجه به مدت مصرف آن‌ها حداقل پنجاه‌درصد خواهد بود یعنی حداکثر خسارت قابل جبران برای وسایلی مثل لاستیک چرخ و باطری 50% قیمت نو آن‌ها است.
  • در صورت وقوع خسارت كلى براى اتومبيل، خسارت‏ قابل پرداخت مشمول كسر استهلاك نمى‏شود.

 

  • در چه مواردی باید از دریافت خسارت بیمه بدنه منصرف شد: با توجه به اینکه دریافت خسارت از هر بخش (پوشش اصلی یا فرعی) باعث حذف تخفیف عدم خسارت در آن بخش در زمان تمدید بیمه‌نامه بدنه و افزایش میزان فرانشیز خسارت جزئی برای خسارت‌های احتمالی بعدی می‌گردد این نمایندگی بیمه به بیمه‌گذاران پیشنهاد می‌نماید تا از دریافت خسارت‌های جزئی با مبالغ اندک و با محاسبه فرضی زیان از دست دادن این منافع و زمانی که صرف دریافت خسارت می‌نماید از دریافت مبالغ کم خودداری نماید.

دریافت خسارت از محل پوشش‌های اضافی مثل سرقت قطعات درجا یا شکست شیشه فقط تخفیف عدم خسارت بخش پوشش‌های اضافی که حق بیمه آن اندک است را حذف می‌نماید و بیمه‌گذار می‌تواند با خیال راحت ری این خسارت‌ها را دریافت داشته.

در صورت داشتن مقصر حادثه شناخته‌شده که قبول تقصیر نموده ضمن کاهش فرانشیز به 50% فرانشیز معمول تخفیف عدم خسارت نیز برای تمدید بیمه‌نامه حذف نگردیده و ازاین‌رو پیشنهاد می‌گردد در صورت بروز حوادث سعی در شناسایی مقصر حادثه داشته.

سایر مزایایی که عدم استفاده از بیمه بدنه برای ما خواهد داشت؟

افزایش تخفیف عدم خسارت: به ازای هرسال عدم دریافت خسارت از بیمه بدنه به هنگام تمدید بیمه‌نامه از 25 تا 10 درصد به تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه افزوده می‌شود که این تخفیف می‌تواند تا 60% به شرح ذیل افزایش یابد.

سال تخفیف درصد تخفیف
اول 25
دوم 35
سوم 45
چهارم و بیشتر 60

 

در زمان فروش وسیله نقلیه، خودروهای با بیمه‌نامه‌ای دارای تخفیف عدم خسارت بالا دارای مزیت ویژه و قیمت فروش بهتری هستند.

 

افزایش اعتبار و خوش‌نامی بیمه‌گذاران دارای سابقه عدم خسارت نزد شرکت‌های بیمه‌گر که می‌تواند در صدور انواع بیمه‌نامه و پرداخت خسارات آن‌ها تسهیلاتی در برداشته باشد.

در صورت مهاجرت به خارج کشور اخذ گواهی سابقه عدم خسارت بیمه‌نامه‌ها جهت برخورداری از تخفیفت بیمه و سایر امتیازات کم ریسک بودن در کشور محل اقامت باشد.

امکان انتقال تخفیف عدم خسارت به خودرو جدید یا خودرو بستگان درجه‌یک.

  • استثنائات بیمه بدنه (در بیمه بدنه جبران خسارت‌های ناشی از خطراتی به شرح ذیل تحت پوشش قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در بیمه‌نامه بدنه با الحاقیِ به نحو دیگری توافق شده باشد)
  • سیل، زلزله و آتش‌فشان
  • استفاده از خودرو در مسابقه اتومبیل‌رانی یا آزمایش سرعت
  • حمل مواد منفجره، سریع الاشتعال و یا اسیدی مگر آنکه خودرو مخصوص حمل آن باشد.
  • پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه خودرو مگر آنکه ناشی از حوادث تحت پوشش بیمه باشد.
  • خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات خودرو پس از وقوع حادثه
  • خسارت ناشی از کشیدن میخ و ساير اشياء مشابه روی بدنه موضوع بیمه
  • افت قیمت یا کاهش ارزش موضوع بیمه حتی اگر در اثر وقوع خطرات بیمه‌شده باشد
  • عدم­النفع یا زیان ناشی از عدم امکان استفاده از موضوع بیمه حادثه‌دیده به علت تحقق خطرات تحت پوشش بیمه‌نامه
  • سرقت پانل ضبط در پوشش سرقت قطعات.
  • اجزاء چرخ اتومبیل (شامل قالپاق، رينگ و لاستيك) به‌تنهایی تحت پوشش سرقت نیست.
  • پوشش هزینه ایاب‌وذهاب در رابطه با خسارت سرقت

 

  • خسارت‌های غیرقابل‌جبران در بیمه بدنه:
  • جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم
  • انفجارهای هسته‌ای به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم
  • عمد بیمه‌گذار، ذينفع یا راننده خودرو مورد بیمه
  • گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفين غیرقانونی باشد.
  • درصورتی‌که راننده خودرو مورد بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل‌شده باشد و یا مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی گواهینامه راننده برای رانندگی آن خودرو متناسب نباشد. اتمام اعتبار گواهینامه در حكم بطلان آن نیست.
  • حوادثی ناشی طبق گزارش مقامات ذیصلاح براثر مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان توسط راننده خودرو مورد بیمه به وقوع پیوسته.
  • بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه موضوع بیمه مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصولی و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
  • خسارت‌های وارده به وسایل و دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی خودرو ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آن‌ها باشد.
  • حمل بار بیش‌ازحد مجاز توسط موضوع بیمه.

 

 

  • مهلت پرداخت خسارت در بيمه بدنه چند روز است:

شرکت‌های بيمه موظف هستند حداکثر پانزده روز بعد از تکمیل مدارك و توافق طرفین در خصوص میزان خسارت يا اعلام رأی داور مرضی‌الطرفین، هیئت داوری يا دادگاه خسارت را پرداخت کند.

مهلت پرداخت خسارت سرقت كلي در بيمه بدنه چه مدت است: با توجه به‌احتمال پیدا شدن خودرو مسروقه خسارت مربوطه پس از گذشت 60 روز از تاريخ اعلام حادثه به بیمه‌گر و در صورت پیدا نشدن خودرو، به‌موجب شرایط این بیمه‌نامه پرداخت می‌شود.

 

  • آيا امكان جايگزيني خودرو خسارت‌دیده در بيمه بدنه وجود دارد: بیمه‌گر می‌تواند به‌جای پرداخت نقدی خسارت، خودرو خسارت‌دیده را در مدتی که عرفا كمتر از آن میسر نیست با دريافت كسورات مثل فرانشيز، استهلاك تعمیر کند یا وسیله نقلیه مشابهی را در عوض آن به تملك بیمه‌گذار درآورد.

 

  • در صورت داشتن پوشش بیمه‌ای مضاعف براي وسيله نقلیه‌ای خسارت به چه نحوي جبران می‌گردد؟ اگر وسیله نقلیه موضوع این بیمه‌نامه در طول مدت اعتبار قرارداد، بدون قصد تقلب به‌موجب بیمه‌نامه با بیمه‌نامه‌های دیگری در مقابل تمام یا بخشی از خطرات مذکور در این قرارداد بیمه‌شده باشد، در صورت وقوع خطرهای تحت پوشش، بیمه‌گر موظف است خسارت را جبران و سپس برای دریافت سهم بقيه بیمه‌گرها به آنان مراجعه نماید. چنانچه قبلاً تمام خسارت با استفاده از سایر بیمه‌نامه‌ها جبران شده باشد بیمه‌گر تعهدی برای جبران خسارت در قبال بیمه‌گذار نخواهد داشت ولی اگر بخشی از خسارت توسط سایر بیمه‌گرها جبران شده باشد بیمه‌گر موظف است بر اساس نسبت تعهد خود به مجموع پوشش همه بیمه‌نامه‌ها خسارت را جبران نمايد.

 

  • در صورت وجود اختلاف با شرکت بیمه مثل مبلغ برآوردی خسارت به چه روشی می‌توان اقدام نمود:

بیمه‌گذار و بیمه‌گر اختلاف خود را تا حد امکان از طریق مذاکره حل‌وفصل می‌نمایند. اگر اختلاف از طریق مذاکره حل‌وفصل نشد می‌توانند از طريق داوری با مراجعه به دادگاه موضوع را حل‌وفصل کنند در این صورت، طرفین می‌توانند يك نفر داور مرضی‌الطرفین را انتخاب کنند. در صورت عدم توافق برای انتخاب داور مرضی‌الطرفین هريك از طرفین داور انتخابی خود را به‌صورت کتبی به‌طرف دیگر معرفی می‌کند. داوران منتخب، داور سومی را انتخاب و پس از رسیدگی به موضوع اختلاف با اکثریت آراء اقدام به صدور رأی داوری می‌کنند. درصورتی‌که داوران منتخب برای انتخاب داور سوم به توافق نرسند هريك از طرفین قرارداد می‌تواند تعیین داور سوم را از دادگاه صالح خواستار شود. هريك از طرفین حق‌الزحمه داور انتخابی خود را می‌پردازد و حق‌الزحمه داور سوم به‌تساوی تقسیم می‌شود.

در بیمه بدنه تا چه مدتی می‌توان دست به اقامه دعوی زد: مهلت اقامه دعوی هرگونه ادعای ناشی از این بیمه‌نامه باید حداکثر ظرف مدت دو سال از تاريخ بطلان، فسخ و يا انقضای مدت بیمه‌نامه و در صورت وقوع حوادث تحت پوشش، از تاريخ وقوع حادثه اقامه شود و پس از دو سال مذكور ادعای ناشی از این بیمه‌نامه مسموع نخواهد بود. مرور زمان می‌تواند یک‌دفعه توسط هر يك از طرفین با اظهارنامه رسمی قطع شود. در صورت قطع شدن مرور زمان، به مدت باقیمانده مرور زمان يك سال اضافه خواهد شد.

  • خسارت خودروهای وارداتی كه حقوق و عوارض گمرکی آن‌ها را پرداخت‌نشده به چه صورتي پرداخت می‌شود: صرفاً خسارت جزئی و مشروط به تعمیر وسیله نقلیه مورد بیمه و انجام بازدید سلامت خواهد بود و خسارت کلی در تعهد بیمه‌گر نخواهد بود.

تماس با ما

 


بیمه بدنه اتومبیل – بخش 1

بیمه بدنه اتومبیل – بخش 2

بیمه بدنه اتومبیل – بخش 3

منابع:

  • پرتال رسمی بیمه دانا http://www.dana-insurance.com/ (اصطلاحات و اطلاعات بیمه‌نامه بدنه و ثالث)
  • مصاحبه با کارشناسان و مدیران خسارت بیمه اتومبیل ستاد مدیریت بیمه‌های اتومبیل بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناسان و مدیران خسارت بیمه اتومبیل واحدهای خسارت بیمه‌های اتومبیل بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناسان صدور بیمه‌های اتومبیل و رؤسای شعب بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناسان صدور بیمه‌های اتومبیل و مدیریت نمایندگی بیمه دانا سعادت‌آباد
  • وب‌سایت نمایندگی بیمه دانا سعادت‌آباد