open cover cargo insurance

بیمه باربری جزء قدیمی ترین انواع رشته های بیمه ای می باشد که در بین تجار، مالکین کشتی، سرمایه گذاران و بانکداران رایج بوده است. از آنجایی که عمده تجارت در سطح بین المللی بین کشور ها انجام می پذیرد، حمل و نقل کالا جزء جدا نشدنی این تجارت می باشد.

  • تاریخچه بیمه باربری:

در گذشته برای جبران خسارت های احتمالی که بر اثر وقوع حوادث دریایی نظیر آسیب کالا بر اثر طوفان، گرد باد های دریایی،غرق شدن کشتی یا چپ شدن کشتی و حمله دزدان دریایی به اموال و کلاهای افراد ممکن بود وارد آید صاحبان کشتی  به فکر راه حلی برای حفظ سرمایه ها و دستاوردهای خود افتادند و به همین دلیل قوانین و مقررات خاصی که همه آنها مربوط به حمل و نقل دریایی بود به مرور تکامل یافت و توسط ملت ها مورد استفاده قرار گرفت که از آن جمله می توان به قوانین وام دریایی  Bottomry bond و زیان همگانی General Average  اشاره نمود .

بیمه دانا بیمه باربری

  • وام دریایی:

شیوه عمل وام دریایی بدین شکل بوده که وام دهنده وامی را به صاحب کشتی یا کالا پرداخت می نموده که بازپرداخت آن مشروط به سالم رسیدن کشتی و کالا بوده است و اگر کشتی و کالا در اثر وقایع و خطرات دریا به کلی از بین می رفت ، وام گیرنده از بازپرداخت وام معاف بوده است . وام دریایی در قرن سیزدهم در ایتالیا بشدت رواج داشت این در حالی است که قرن ها قبل از تاریخ مذکور هم این نحوه عملکرد مورد استفاده قرار می گرفته است چرا که ایتالیا از نقطه نظر تجارت از قرن پنجم میلادی تا آغاز جنگهای صلیبی فعالیت چشم گیر و مستمر داشته است. با گذشت زمان عملکرد وام های دریایی نیز دستخوش تغییراتی شد. به این ترتیب که در ابتدا وام گیرنده مبلغی را به وام دهنده و یا بانکداری پرداخت کرده و چنانچه کشتی و یا کالا در اثر خطرات و یا حوادث دریا به مقصد نمی رسید وام دهنده یا بانکدار موظف بودند که معادل ارزش کشتی و یا کالای از بین رفته را به وام گیرنده پرداخت نمایند.

عملیات مذکور شباهت زیادی به عملیات بیمه ای امروز دارد.

درخواست صدور بیمه نامه

  • زیان همگانی:

زیان همگانی در بین اقوام باستانی هند ، بابل ، یونان، در سده ششم قبل از میلاد مسیح رایج بود است، دریانوردان ساکن دریای مدیترانه مانند یونانی ها ، مصریها از چند قرن قبل از میلاد مسیح به این اصل معتقد بودند که آنچه برای نجات کشتی به دریا ریخته می شود با مشارکت همه جبران گردد . زیان مگانی در ابتدای پیدایش خود صرفا در رابطه با سبک سازی کشتی های در معرض خطر مورد استفاده قرار می گرفت. اصولا سبک سازی کشتی مشکلاتی به دنبال داشت به همین دلیل بر اساس عرف رایج بازرگانی بین المللی به ناخدای کشتی اختیار تام داده شد که به منظور نجات کشتی کالا و خدمه با صلاحدید و تشخیص خود هر مقدار کالا را که لازم باشد بدون در نظر گرفتن مالکیت آن به دریا بریزد و آنگاه صاحبان کالای نجات یافته موظف بودند که خسارت زیان دیدگان را بر اساس قوانین و مقررات خاصی جبران نمایند.

بیمه دانا بیمه باربری

  • منشا پیدایش بیمه باربری امروزی

پیدایش عملیات بیمه به شیوه فنی ، علمی و تخصصی امروزه بر اساس دریافت حق بیمه بطور قطع مربوط به تجار شهر ( لومباردی ) فلورانس در سال 1250 میلادی می باشد .با رشد و توسعه بیمه و شناخت آن به عنوان یک ابزار برای جبان خسارت احتمالی و حفظ منافع تجار و سرمایه های آن ها این پدیده جدید به سرعت رو به توسعه نهاد و عده ای به کار و حرفه بیمه گری روی آوردند و این کار به عنوان شغل و حرفه در جامعه مورد شناسایی قرار گرفت.

  • بیمه حمل و نقل کالا یا بیمه های باربری بيمه دانا :

بیمه ای است که بموجب آن بیمه دانا در مقابل حق بیمه ای که از بیمه گذار دریافت می کند بر اساس قوانین و مقررات بین المللی متعهد میشود چنانچه در جریان حمل کالا از مبدا به مقصد در نتیجه وقوع خطرهای موضوع بیمه ، کالا تلف شده و یا دچار خسارت شود و یا بیمه گذار هزینه هائی در رابطه با این خطرات متحمل شود زیان وارده را جبران نماید.

  • انواع روشهاي پوشش بيمه باربري در بيمه دانا :

در این مقاله سعی بر آن است که در رابطه با انواع روش ارائه پوششهای  بیمه نامه باربری داخلی بیمه دانا مفصلا بررسی گردد.

استعلام حق بیمه

پوشش بیمه های باربری را با توجه به نیاز و ماهیت کسب و کار بیمه گذاران از جمله تجار ، تولید کنندگان و شرکت های حمل نقل  در بیمه دانا  به روش های زیر ارائه می گردد  :

  • بیمه نامه ساده بيمه دانا :

این نوع بیمه نامه در شرایطی صادر می شود که که اولا حمل كالا توسط بيمه گذار به صورت مستمر انجام نمي پذيرد و تعداد حمل نقل هاي آن محدود و كم است  به اين معني كه  با توجه به ماهيت فعاليت بيمه گذار حمل و نقل كالاي مورد بيمه  جزء فعاليت هاي اصلي و مستمر بيمه گذار نيست مثال كارخانه يا كارگاه هاي توليدي كه بر حسب مورد ماشين آلات يا تجهيزاتي خريداري مي نمايند  ،  دوما کلیه مشخصات مورد بیمه از قبیل نوع کالا،مقدار،ارزش،شیوه حمل ،وسیله حمل،مبدا و مقصد،بارگیری وسیله و غیره مشخص بوده و به طور کلی بیمه گذار قبل از حمل، اطلاعات دقیق و کافی از وضعیت کالا و نحوه حمل آن دارد و مي تواند برای صدور بیمه این اطلاعات را در اختیار بیمه گر قرار دهد.

ضمنا  بیمه گذاران می تواند کالای مورد بیمه را درچند مرحله و یا با  چند وسیله ، حمل نماید وحتی در فرآیند حمل یک پارت از کالای مورد بیمه ، وسیله حمل آن كالا را به دفعات تغییر دهد  و يا در صورت لزوم قبل از حمل كالا از نمايندگي صادر كننده بيمه نامه ( اين نمايندگي بيمه دانا در سعادت آباد ) تقاضاي تغيير هر كدام از شرايط بيمه نامه را نموده تا طي الحاقيه اي شرايط بيمه نامه مطابق نظر خريدار بيمه نامه  تغيير نمايد  .

این روش صدور بیمه نامه برای کالاهایی که مشخصات دقیق آن  به طور کلی ثابت و از قبل مشخص است و برای بیمه گذارانی که به صورت مکرر اقدام به جابجایی کالا نمی نمایند مناسب خواهد بود.

 

لازم به ذكر است كه در مواقعی که بسیاری از شرایط بیمه نامه و کالای مورد حمل یک بیمه گذار تکراری و یا مشابه است، مذاکره و فرآیند صدور برای هر حمل بیمه نامه باعث اتلاف هزینه و زمان برای طرف های بیمه نامه منجمله بیمه گذاران،بیمه گران ،نمایندگان،مدیران و کارشناسان مربوطه می گردد و به همین علت قرارداد های بیمه نامه های باربری عمومی و بیمه نامه های باربری پوشش باز ( اوپن کاور) بر حسب شرایط جهت کاهش هزینه و حق بیمه ها، پوشش های کامل و جامع تر و تسریع و تسهیل در ارائه پوشش مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع بیمه نامه برای تولید کنندگان و پخش کنندگان کالا با تعداد زیاد حمل به طور مثال شرکت های پخش کننده دارویی کاربرد دارد.

در ذیل انواع روش های ارائه پوشش بیمه ای در شرکت بیمه دانا به حضورتان معرفی می گردد.

 

  • بیمه نامه های باربری عمومی(متغیر) در بيمه دانا :

این نوع بیمه نامه به صورت قراردادی بین بیمه گذار و بیمه دانا تنظیم و در آن به دلیل عدم اطلاع دقیق از شرایط مورد بیمه و حمل مشخصات کلی مورد بیمه تعریف شده است.

زمانی که بیمه گذار اقدام به حمل کالا می نماید مشخصات محموله،تاریخ حمل،میزان هر حمل وسیله حمل و سایر ویژگی ها  را به بیمه دانا اظهار نموده و در قرارداد فی ما بین مسائل کلی مثل نرخ حق بیمه و پوشش ها توافق می گردد.

با صدور این نوع از قرارداد ها بیمه گذار کلیه کالاهایی که در آینده حمل خواهد کرد و اطلاع دقیقی از کم و کیف آن ندارد نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت با شرط اینکه بیمه گذار کلیه اطلاعات مورد نیاز تمام محموله ها را در اختیار  بیمه گر قرار دهد.

موارد پیش بینی شده در قرارداد ها قبل از حمل کالا باید مورد توافق قرار گیرد، به طور مثال پوشش وسیله حمل یا کالای خاص.

این قرارداد ها عموما برای تا حد خاصی از سرمایه تنظیم شده و حمل های متعددی را در بر میگیرد و بیمه نامه زمانی به پایان میرسد که سرمایه توافق شده از طریق حمل محوله ها مستهلک گردد.

محدودیت های بیمه نامه عمومي : ( ارزش هر حمل و سرمايه مجموع حمل ها )

ارزش هر حمل: سرمایه هر حمل از مجموع ارزش واقعی کالا بعلاوه هزینه ها ی حمل و نقل و 10 درصد سود محاسبه شده و در قرارداد،حداکثر ارزش مورد بیمه برای هر حمل توافق می گردد و در صورت حمل بیش از این مبالغ مازاد آن تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد، مگر قبل از هر حمل با بیمه گر توافق انجام پذیرد. این رویکرد از آن جهت است که حمل کننده کالا برای کاهش هزینه های حمل و نقل بیش از حد متعارف و با یک وسیله نقلیه کالایی را حمل نکرده و بیمه گر نیز بتواند ریسک خود را مدیریت و در صورت نیاز پوشش های اتکایی لازم را اخذ نماید ، به طور مثال باری که می بایست توسط چند کامیون حمل گردد توسط یک کامیون و بیشتر از ظرفیت مجاز حمل گردد.

بیمه گر برای مدیریت ریسک خود علاوه به محدودیت پوشش حداکثر سرمایه هر حمل برای کالای انبار شده آماده حمل در انبار های بارگیری و تخلیه یا بین راه نیز محدودیت هایی در نظر گرفته است.

حداكثر سرمايه تحت پوشش :  نکته قابل اهمیت در این بیمه نامه تمدید و تجدید قرارداد بیمه نامه های باربری عمومی است چرا که این بیمه نامه محدودیتی در حداکثر سرمایه تحت پوشش نداشته و در صورت رسیدن مجموع حمل اظهار شده به این مبلغ اعتبار قرارداد پایان یافته و تاریخ انقضا بیمه نامه به محض پایان یافتن سرمایه بیمه شده است و عموما بیمه گذار پیش از پایان یافتن سرمایه قرارداد اقدام به انعقاد قرار داد جدیدی برای حمل های آتی خود با شرایط مورد توافق طرفین می نماید.

مواردی که در قرارداد اولیه درج می شود:

عمدتا در قرار داد های باربری عمومی اطلاعاتی از جمله کالای مورد بیمه،شیوه حمل، وسایل مختلف حمل ،خطرات تحت پوشش، که بیشتر از کلوز های استاندارد استفاده شود(all risk,w,a,c,b,a) واستثنا قرار گرفتن حداکثر سرمایه هر حمل و موجود در انبار ،حداکثر سرمایه مورد بیمه یک دوره و مسیر های حمل و نقل، طبقه بندی کشتی مورد حمل درج می گردد.

  • بیمه نامه باربری پوشش باز open cover در بيمه دانا :

بیمه دانا بیمه باربری

یکی از مشکلاتی که بیمه نامه باربری عمومی داشته، ارتباط اعتبار بیمه نامه و سرمایه مورد توافق بوده و زمانی که سقف تعیین شده نسبت به حمل های بیمه گذار کم بود ممکن بود برخی از حمل های آخر تحت پوشش قرار نگیرد و اشکال دیگر دریافت حق بیمه سنگین به عنوان سپرده برای حداکثر سرمایه در طول یک قرارداد بود که در طول مدت زمانی نامشخص حمل می گردید.

از اینرو برای حل این مشکلات، بیمه گران نوع دیگری از قرارداد را به نام قرارداد بیمه باربری پوشش باز به بیمه گذاران ارائه نمودند. قرارداد بیمه نامه باربری پوشش باز یکی از شایع ترین و مناسب ترین نوع ارائه پوشش برای حمل کالا و تجارت بین المللی است که برای زمان محدود و سرمایه نامحدود صادر می شود. این قرارداد برای مدت زمانی خاص تنظیم شده که در طول این مدت کلیه حمل های بیمه گذار تحت پوشش قرار می گیرد و عمدتا این مدت یکساله تنظیم می شود .

بيمه باربري پوشش باز بيمه دانا نوعی از بیمه نامه های باربري مورد استفاده بازرگانان و توليد كنندگان است كه به صورت مستمر و مكرر بخش عمده فعاليتشان جابجايي كالا است  که در آن بيمه نامه  بيمه دانا  موافقت می کند تا برای کلیه محموله های حمل شده در طول دوره بیمه ، پوششي مناسب با ارزانترين حق بيمه ارائه نمايد پس از  صدور بیمه نامه با پوشش باز در ابتدای این قرارداد، بیمه گذار می بایست پس از دریافت فهرست‌ مشخصات حمل های انجام شده طی یک هفته، مشخصات را به اطلاع بیمه دانا رسانده تا نسبت به صدور الحاقیه اضافی برای محمولات حمل شده اقدام گردد.

. بیمه باربري پوشش باز بیشتر توسط شرکتهایی که محموله های مکرر را خریداری يا مي فروشند  اخذ شده ، چرا كه فرايند خريد مكرر بيمه نامه براي هر حمل را حذف مي نمايد .

بيمه نامه هاي  پوشش باز معمولاً در تجارت بین المللی بویژه توسط شرکت های درگیر در تجارت با حجم بالا در بازه های زمانی طولانی استفاده می شود. شرکت ها این نوع پوشش را خریداری می کنند زیرا نیاز به مذاکره در مورد شرايط  جدید را در هر بار حمل و نقل از بین می برد. از آنجا که بیمه شده موافقت خود را برای خرید قرارداد بلند مدت تر می کند ، ممکن است بتواند حق بيمه کمتری را پرداخت نمايند زیرا بیمه گذار مجبور نیست وقت خود را صرف فعالیت های اداری کند از طرفي بيمه دانا نيز  از داشتن حق بیمه تضمین شده در مدت زمان طولانی تر و اخذ پوشش اتكايي مناسبتري سود می برد. .

نحوه پوشش بيمه باربري پوشش باز بيمه دانا :

از بعضی جهات ، بیمه نامه پوشش باز یک قرارداد “با نهايت حسن نيت” تلقی می شود ، به این معنی که بیمه شده باید داوطلبانه تمام اطلاعات مربوط به خطرات پذیرفته را به بیمه دانا اعلام نمايد . عدم انجام این کار می تواند شرايط اين بيمه نامه  را باطل کند. برای کمک به این فرايند بيمه گذار  اطلاعات مورد نياز را به شركت بيمه دانا پس از  هر بار حمل محموله ، طي گواهی هایی اعلام مي نمايد . ارزش محموله ، مدت سفر و مقصد  در گواهی درج  می شود.

عموما نرخ و شرایط در ابتدا توافق می گردد و بیمه گر نمی تواند در خلال آن از ارائه پوشش بیمه ای محمولات بیمه گذار ممانعت ورزد. این نوع ارائه پوشش آرامش خاطری را برای بیمه گذار ایجاد نموده که کلیه محمولاتی که در طول مدت قرارداد(یکسال) حمل می گردد، با نرخ و خطرات مشخص و مناسبی تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

از مهم ترین محاسن این نوع قرارداد، نامحدود بودن تعداد حمل ها ی مورد بیمه در طول مدت قرارداد است. در این روش نیز مشابه روش بیمه نامه های عمومی، لازم نیست بیمه گذار برای هر حمل پوشش و درخواست جداگانه ای ارائه دهد و به جای آن در اظهار نامه ها حمل را به اطلاع بیمه گر می رساند با این تفاوت که محدودیتی در تعداد آن ها در زمان محدود نخواهد داشت.

در این روش نیز بیمه گذار برای هر حمل، حد اکثر تعهدی را برای مدیریت ریسک و کیفیت حمل و نقل در نظر می گیرد. این روش نیز علاوه بر حفظ منافع بیمه گذار برای بیمه گر نیز از جهاتی مثل کاهش هزینه اداری،کسب درآمدی مشخص،صرف زمان کمتر برای ارائه خدمات که نتیجتا می تواند باعث بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتریان گردد می شود.

فسخ قراردادبيمه باربري  شناور open cover :

 بیمه گر نمی تواند هر زمان تمایل داشت اقدام به فسخ این قرارداد نموده بلکه بایستی فرآیندی را طی نموده بدین ترتیب که ابتدا اعلامیه فسخ را فرستاده و پس از طی مدت قانونی قرارداد فسخ می گردد. به طور مثال ممکن است خطرات آشوب،بلوا و شورش به ناگهان ایجاد شود ولی با توجه به مهلت فسخ ،بیمه گر نمی تواند از ارئه پوشش بلافاصله سر باز کند. بیمه گران برای مدیریت ریسک خود در این قرارداد ها محدودیت حداکثر هر حمل ،حد موجودی انبار یا حد اکثر موجودی در یک منطقه خاص را لحاظ می نمایند.

اطلاعاتی که در قرارداد های بيمه باربري  شناور open cover لحاظ می گردد:

  • حداکثر تعهد هر حمل
  • شرایط فسخ قرارداد و مهلت فسخ عموما 30 روزه که این زمان برای خطراتی همچون جنگ،آشوب،اعتصاب،شورش و بلوا 7 روز خواهد بود.
  • محدودیت کشتی طبقه بندی یا هر وسیله حمل دیگر
  • ارزش گذاری کالا و میزان هزینه حمل و نقل و عدم نفع
  • خطرات تحت پوشش که عموما بر اساس کلوز های استفاده W,A,C,B,A
  • سایر پوشش ها مثل کلوز جنگ و اعتصاب
  • نرخ بر اساس شرایط مختلف
  • روش و مسیر های حمل

این نوع بیمه نامه ها امروزه جذابیتی بیش از گذشته پیدا کرده اند چرا که آرامش خاطری از پوشش کلیه محمولات در یک دوره زمانی با شرایط مختلف برای بیمه گذار ایجاد کرده و با توجه به زیر پوشش بودن کلیه محمولات و پرداخت حق بیمه برای کلیه محموله های بیمه گذار و دریافت حق بیمه موقت حتی اگر کالایی به موقع اظهار نشود در صورت وقوع خسارت بیمه گر متعهد به جبران آن خواهد بود.

 

شرکت خدمات بیمه‌ای آریا مشاوران حامی با شعار حمايت از سرمايه و سلامت شما  به‌عنوان نماینده برتر شرکت بیمه دانا طی 17 سال فعالیت توانسته است با تکیه بر اولویت قرار دادن منافع مشتریان، پاسخگویی 24 ساعته و اطلاع‌رسانی مناسب کامل‌ترین پوشش‌های بیمه‌ای را در کلیه رشته‌ها به بیمه‌گذاران محترم ارائه دهد و با تجربه بيش از يك دهه صدور بيمه نامه هاي صادرات گاز تجارب ارزنده اي براي ارائه به تجار ، بازرگانان ، كارخانجات و شركت هاي صادرات و واردات دارد و خرسند خواهيم بود تا اين شرايط را با شما عزيزان به اشتراك بگذاريم . جهت اخذ مشاوره بيمه اي صدور بیمه‌نامه می‌توانید از طریق آنلاین ، تماس تلفنی و یا  مراجعه حضوری به نمایندگی بیمه دانا در سعادت آباد خدمات مورد نياز خود منجمله بیمه نامه مورد نظر با تخفیف ویژه و کیفیت بالا اخذ نمایید.

تماس با ما


منابع:

  • کتاب : بیمه باربری کالا ، کشتی و هواپیما تألیف آقای  هادی دست باز
  • پرتال رسمی بیمه دانا http://www.dana-insurance.com/ (اصطلاحات و اطلاعات بیمه‌نامه بابری)
  • مصاحبه با کارشناسان و مدیران خسارت بیمه باربری در ستاد مدیریت بیمه‌های باربری بیمه دانا
  • مصاحبه با کارشناس بیمه های باربری نمایندگی بیمه دانا در سعادت آباد
  • مصاحبه با کارشناسان صدور و خسارت بیمه‌های باربری شعب بیمه دانا و رؤسای شعب بیمه دانا
  • وب‌سایت نمایندگی بیمه دانا سعادت‌آباد
  • بیمه باربری
  • مقاله بیمه باربری