جبران خسارت با بیمه آتش‌سوزی بیمه دانا

بیمه سعادت آباد

کلیسای نوتردام در پاریس – آتش‌سوزی سال ۲۰۱۹

کلیسای نوتردام که نماد فرهنگی فرانسوی‌ها و ساختمانی بی‌نظیر و ۸۰۰ ساله با معماری گوتیک بود آتش گرفت، تقریباً تمامی صدها مجسمه ویژه و خاص آن‌که دورتادور سقف و نما چیده شده بود و نمایی گوتیک به ساختمان بزرگ کلیسا می‌بخشید از بین رفت، تلاش آتش‌نشان‌ها برای خاموش کردن آن سرانجام نتیجه داد ولی از نقاشی‌ها و تزیینات سقف زیبای این کلیسا چیزی باقی نماند. علت اصلی این واقعه روشن نشد یا به‌روشنی در مطبوعات اعلام نگردید اما این سؤال را مطرح کرد که آیا رعایت نکات ایمنی یا بیمه آتش‌سوزی می‌توانست مانع این اتفاق ناگوار گردد یا در جبران خسارت‌هایش کمک‌کننده باشد؟

بیمه سعادت آباد

 

سالانه ۱۳ میلیون گردشگر از کلیسای نوتردام بازدید می‌کردند بنابراین جبران خسارت‌ها و آسیب‌ها و بازسازی کلیسا از جهات مختلف اهمیت دارد. بازیابی و ترمیم این مکان به دلایلی ازجمله مکانی نماد هویت ملت فرانسه بودن، جذب گردشگران اهمیت خاصی دارد. در آتش‌سوزیِ مکان‌های فرهنگی و ساختمان‌هایی که نماد هویت ملی هستند بازسازی اهمیت ویژه‌ای دارد و تلاش و همت حکومت‌ها و مردم هر کشور بر بازسازی هر چه سریع‌تر این مکان‌هاست. از همین رو بیمه‌ها با جبران خسارت می‌توانند نقش کلیدی در بازسازی‌ چنین مکان‌هایی ایفا کنند.

 

هزینه‌های سرسام‌آور بازسازی ساختمان‌های آسیب‌دیده 

بیمه سعادت آباد

 

پس‌ازآنکه دیوار کلیسای نوتردام ترک برداشت پاپ از مردم جهان و کاتولیک‌ها درخواست کرد تا برای مرمت آن یاری کنند و پس از آتش‌سوزی این کلیسا نیز رئیس‌جمهور فرانسه، مکرون از مردم درخواست کمک کرد تا بتوانند هر چه سریع‌تر این نماد هویت ملی و قدیمی‌ترین معماری گوتیک جهان را زنده نگاه‌دارند. آتش‌سوزی نوتردام بسیار گسترده بود ولی امکان وقوع چنین حوادثی برای آثار کوچک‌تر نیز وجود دارد، چنین وقایعی لزوم بیمه شدن بناهای ارزشمند و گران‌بها ازنظر مادی و معنوی و میراث فرهنگی کشورها را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

 

خسارات و تلفات فراوان آتش‌سوزی در جهان

بیمه سعادت آباد

آتش‌سوزی شهر سان‌فرانسیسکو سال ۱۹۰۶ پس از زلزله

 

آتش‌سوزی با یک شعله کوچک آغاز می‌شود ولی آتش به شکلی حیرت‌آور زبانه می‌کشد و در اندک زمانی هر آنچه بر سر راهش وجود دارد را می‌بلعد، سرعت ویرانگری آتش به جنس مواد،‌ موقعیت ساختمان، جهت وزش باد و عوامل دیگری مرتبط است، با توجه به این عوامل است که نکات ایمنی آتش‌سوزی شکل‌گرفته و برای جلوگیری از حوادث توصیه می‌شود و یا در آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز و دستورالعمل استفاده از ساختمان‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد. باوجود قوانین سخت‌گیرانه و تذکرهای متعدد درباره رعایت نکات ایمنی در جهان بازهم سالانه هزاران آتش‌سوزی رخ می‌دهد. در سال ۲۰۱۹ آتش گرفتن کلیسای نوتردام جهان را شگفت‌زده کرد، حدود ۲ سال پیش در دی‌ماه ۹۵ آتش گرفتن ساختمان پلاسکو در ایران،‌ سال‌ها پیش آتش‌سوزی سینما رکس یا آتش‌سوزی برج گرنفل در لندن و این اتفاق‌ها هرساله بارها در جهان رخ می‌دهد.

 

آمار آتش‌سوزی در جهان

بیمه سعادت آباد

 

مرکز آمار آتش‌سوزی (CFS) در آخرین گزارش خود با استفاده از اطلاعات ۳۴ کشور جهان اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳ میلیون آتش‌سوزی رخ‌داده است و ۱۵ درصد از جمعیت جهان درگیر آتش‌سوزی بوده‌اند. آتش همه مواد سر راهش را از بین می‌برد، مشخص است میزان فاجعه پس از آتش‌سوزی تا چه اندازه گسترده است و هزینه‌های بازسازی نیز در حد ساختن دوباره یک ساختمان و تجهیز آن خواهد بود. همان‌طور که در واقعه آتش‌سوزی نوتردام دیدیم پرداخت این هزینه‌ها کار دشواری است و برای مثال در همین واقعه کمک‌های مردم در سراسر اروپا برای بازسازی کلیسا در صدر اخبار بود؛ بنابراین تدبیرهایی از جنس رعایت نکات ایمنی و تهیه بیمه آتش‌سوزی می‌تواند در هنگام بروز حادثه بار هزینه فراوان حادثه را از دوش آسیب دیدگان بردارد.

 

خسارت‌ها در حین خاموش کردن آتش

 

بیمه سعادت آباد

 

جهان در روز ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ که کلیسای نوتردام در آتش می‌سوخت به تماشای این واقعه ناگوار نشسته بود و تلاش آتش‌نشان‌ها را نظاره می‌کرد. آتش‌نشان‌هایی که بر روی داربست‌های کلیسا که پیش از آتش‌سوزی و برای تعمیرات نصب‌شده بود ایستاده بودند و با شلنگ‌های بزرگ آتش‌نشانی به سمت آتش آب می‌پاشیدند. همین زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به فرانسوی‌ها توییت کرد که از هواپیمای آبپاش استفاده کنید!
فرانسوی‌ها برای حفظ کلیسا و جلوگیری از تخریب آن از ریختن آب با هواپیماهای آبپاش خودداری کرده بودند چون متخصصان تخمین می‌زدند که حجم آب هواپیمای آبپاش باعث ریزش سقف و کلیسا خواهد شد. در بسیاری از مواقع خاموش کردن آتش به‌وسیله آب یا مواد خاموش‌کننده آسیبی بیشتر از آتش به ساختمان وارد می‌کند و موجب ریزش آن خواهد شد.

بر اساس نتایج منتشرشده اتحادیه بیمه‌های آلمان (VdS) احتمال صدمه دیدن ساختمان‌ها از عملیات خاموش کردن آتش با آب یا کف‌های ویژه بسیار بالا است و حتی گاهی شدت آسیب‌ها در مقایسه با صدمات آتش‌سوزی بیشتر است.

 

بیمه تنها راه قطعی جبران خسارت‌های آتش‌سوزی

بیمه سعادت آباد

 

بنابراین اگرچه تلاش‌های آتش‌نشان‌ها در جهان هرروز جان هزاران نفر را نجات می‌دهد ولی آسیب‌های آتش‌سوزی به حدی زیاد است که نمی‌توان جبران خسارت یا کاهش آن را از عملیات اطفا حریق انتظار داشت. خسارت‌ها را شرکت‌های بیمه‌ای در سراسر جهان جبران یا کنترل می‌کنند. بیمه آتش‌سوزی یکی از مهم‌ترین بیمه‌ها در کشورهای مختلف است و کارشناسان بسیاری برای ارزیابی میزان خسارت و تعیین نوع آتش‌سوزی‌ها، بررسی مکان‌های پرخطر و غیره به آسیب دیدگان. کارشناسان بیمه دانا سعادت‌آباد که طی چندین سال نماینده برتر بیمه دانا است با تلاش برای مشاوره صحیح، همراهی مشتریان در گزینش بهترین نوع بیمه آتش‌سوزی بر اساس ویژگی‌ها و پرداخت به‌موقع خسارت بخشی از خانواده گسترده بیمه در جهان هستند که پس از حادثه و در فرآیند بازسازی و جبران خسارت آسیب دیدگان را همراهی می‌کنند.

رعایت نکات ایمنی یکی از بهترین روش‌ها برای مقابله با آتش‌سوزی است، بسیاری از آتش‌سوزی‌ها به دلیل رعایت نکردن نکته‌های ایمنی رخ می‌دهد و منشأ انسانی دارند، یکی از شایع‌ترین دلایل شروع آتش‌سوزی جرقه‌های الکتریکی است، به‌خصوص در آتش‌سوزی‌هایی که در بخش‌های مسکونی و خودرو رخ می‌دهد.

 

برای جلوگیری از آتش‌سوزی چه نکاتی را رعایت کنیم

طبق آمار آتش‌سوزی‌های بسیاری در انباری‌ها زیرزمین‌ها و اتاق‌های زیرشیروانی رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد اتاق‌هایی که کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند و تعمیرات کمتری در آن‌ها انجام‌شده است بیشتر دچار آتش‌سوزی شده‌اند؛ بنابراین این فضاها، زیرزمین‌ها و انباری‌ها مکان‌هایی هستند که باید از آن‌ها مراقبت شود. یکی از آمارهای تکان‌دهنده مرتبط با ایران سوختن ۱۵ هزار هکتار جنگل و مرتع در سال است. منشأ بیش از ۴۰ درصد این آتش‌سوزی‌ها انسانی است و با رعایت نکات ایمنی می‌توان این آمار را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

 

نکات ایمنی جهت جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی و کاهش اثرات آن

وجود راه اضطراری در ساختمان، بسته شدن خودکار درهای بین طبقات برای جلوگیری از گسترش دود، استفاده از سیستم هشدار دود در ساختمان و عدم قطع سیستم‌های هشدار حریق به خاطر راحتی تردد در ساختمان ازجمله این موارد است. بسیاری از آتش‌سوزی‌ها به خاطر خاموش شدن سیستم‌های هشدار که تردد ساکنین را کند می‌کند اتفاق افتاده است. مدیریت ساختمان‌ها به‌هیچ‌وجه نباید سیستم‌های هشداردهنده را خاموش کنند.

 

وسایل گرمایشی غیر ایمن

در آتش‌سوزی‌هایی که در شهرها رخ می‌دهد بیشترین میزان به مناطق مسکونی و با علت عدم ایمنی در وسایل گرمایشی گزارش‌شده است. ایمن بودن وسایل گرمایشی می‌تواند از وقوع هزاران آتش‌سوزی جلوگیری کند، واقعه تلخ آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد ضرورت ایمن‌سازی وسایل گرمایشی مدارس را نیز یک‌بار دیگر به ما یادآوری کرده است، اما هنوز ۲۵ هزار کلاسی درس در ایران مجهز به وسایل گرمایشی ایمن نیست (به گفته وزیر آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۹۷).

 

مراقبت از کودکان

بیمه سعادت آباد

تصویر یک کودک پس از آتش زدن خانه در فیلم florida project

 

کودکان عامل بسیاری از آتش‌سوزی‌ها هستند، کنجکاوی و بازیگوشی آن‌ها در کنار عدم تجربه کافی از خطر مواد منفجره، آتش و ویژگی‌ها آن باعث می‌شود آتش‌های مهیبی شکل بگیرد، یک شعله کوچک پرده، پرده تمام خانه را آتش بزند، یکی از نکات مهم ایمنی در جلوگیری از آتش‌سوزی دور کردن وسایل خطرناک از دسترس کودکان است. کودکان نه‌تنها آتش‌افروز هستند بلکه متأسفانه قربانی بسیاری از آتش‌سوزی‌ها نیز می‌شوند زیرا با کمبود اکسیژن بی‌هوش شده و یا از ترس توان فرار یا نجات خود را ندارند. مراقبت از کودکان وظیفه والدین است، آن‌ها با آموزش و نظارت می‌توانند از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری کنند.

 

کدام بیمه آتش‌سوزی را بیمه دانا پیشنهاد می‌دهد

بیمه سعادت آباد

 

مشاورین و متخصصان ما در بیمه دانا که بیش از ۱۷ سال در بیمه سعادت‌آباد خدمات بیمه را به شهروندان ارائه می‌دهند و تجربه‌های بسیاری از قراردادهای بیمه کسب کرده‌اند معتقدند برای هر فردی با توجه به نوع زندگی، میزان خطر آتش‌سوزی یا حادثه‌پذیر بودن منطقه زندگی، احتمال وقوع حوادث در منطقه جغرافیایی و نوع کسب‌وکار و مسکونی یا تجاری بودن ملک، بیمه متفاوت و یک نوع بیمه مناسب دارد و مشاوره متخصصان درباره انتخاب بیمه به مشتری‌ها کمک خواهد کرد. لازم است از خدمات اضافه بیمه آتش‌سوزی اطلاع داشته باشید برای مثال اگر در منطقه زلزله خیر سکونت دارید و احتمال زلزله و آتش‌سوزی پس‌ازآن در محدوده زندگی شما وجود دارد بیمه‌ای که شامل زلزله و آتش‌سوزی شود می‌تواند برای شما مناسب باشد و برای فردی که زمین‌های کشاورزی او در معرض سیل‌های سالیانه است بیمه اضافه سیل نیز به موارد قبل اضافه می‌شود.

 

بیمه دانا، نیم‌قرن اطمینان

حدود نیم‌قرن است که بیمه دانا به ارائه خدمات بیمه می‌پردازد و در طی این سال‌ها تجربه‌های بسیاری کسب کرده است و در حال حاضر نیز طبق برآورد بیمه مرکزی دارای سطح توانگری یک به نشان‌دهنده توانایی این شرکت در جبران خسارت‌های بزرگ است قرار دارد، کارشناسان متخصص بیمه دانا در مشاوره به مشتریان نتیجه تجربه‌های این شرکت را به همراه نظر تخصصی خود در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و با شرح بسته‌های بیمه تصویری کامل از خدمات بیمه‌ای را به مشتریان منتقل می‌کنند، کارشناسان ما اصطلاحات حقوقی قراردادها را به‌سادگی شرح می‌دهند و ازاین‌روست که هرساله بر مشتریان این شرکت بیمه‌ای افزوده می‌شود.

تماس با ما